Rapport från en möhippa

För en dryg vecka sen var det äntligen dags för en av mina äldsta vänners möhippa. Vi hade i maskopi med hennes fästman planerat och klurat för att få henne att tro att möhippan skulle bli nästa helg, vilket tydligen hade lyckats – hon var helt oförberedd! Hihi… Dagen startade på Hagabadet med bastu, bad och ansiktsmasker, plus en fantastisk frukost med kaffe, mackor, smoothie och fruktfat. Härlig start på dagen! När jag blir stor ska jag bli rik och då ska jag ha ett spa hemma och börja varje dag så…

När vi hade spa:at färdigt tog vi en uppfriskande promenad hem till en av tjejerna och åt pastasallad till lunch. Vi gjorde också en presentationslek där var och en hade med sig en sak som hon förknippar med bruden, som sedan fick gissa vem som hade med sig vilken sak. Min personliga sak var ett foto på M framför vår favoritaffär i Belgien, där vi bodde en termin tillsammans som utbytesstudenter på gymnasiet. Den roligaste saken var nog en jättestor läbbig platsspindel – när M öppnade paketet (den var inslagen) skrek hon till och slängde den ifrån sig – men räddast blev hon som hade den med sig, hon har nämligen spindelfobi! Vi var tvungna att ta bort den för hon kunde inte ens titta på den – fråga mig inte hur hon hade lyckats slå in den…

Efter lunchen var det dags att åka in till stan igen, denna gång till en studio där M skulle göra en tatuering – eller det var i alla fall vad vi skrämde henne med… Hon blev helt ställd och lite skraj, försökte få oss att säga att det var ett skämt men vi stod på oss, och killen som har studion (som själv har armarna fulla med tatueringar) tog t o m fram en pärm med bilder hon skulle få välja bland. När hon hade svettats lite och vi började tycka synd om henne, sa vi i alla fall vad hon verkligen skulle göra – sjunga in en låt. Och inte vilken låt som helst – Kann es wirklich Liebe sein, alltså Can you feel the love tonight ur Lejonkungen, men på tyska! Är man musikalfreak och tysklärare så… :) Det verkade riktigt kul att sjunga in en låt i en professionell musikstudio. Hon fick ta om låten så många gånger det behövdes, sen klipptes de bästa bitarna ihop så det lät riktigt hyfsat till slut. De lite svajigare partierna kan man nog skylla på vinet och nervositeten (även om det förra något botade det senare). Och det var faktiskt roligare än jag hade trott att stå och titta på och lyssna, tiden gick jättefort!

När låten var mixad och klar drog vi vidare hem till en annan av tjejerna och delade upp oss i matlag som lagade trerätters samtidigt som vi pratade och turades om att göra oss iordning till middagen. Mellan rätterna lekte vi typiska möhippelekar; M fick lukta på fyra tröjor och gissa vilken som tillhör hennes blivande make, något som visade sig vara ganska svårt, och så fick hon svara på hur hon trodde att fästmannen hade graderat hennes favoritländer, -färger, -språk, -instrument, mm… Alltid kul med lite kolla-hur-bra-ni-känner-varann-lekar!

Under hela dagen höll vi på med en specialbingo för möhippan, lite som de bröllopsbingon som är med på vissa bröllop. Här fick man t ex kryssa om man såg typiska bröllopssaker som en ringaffär, ett brudpar, en annan möhippa (det var dock få möhippor ute i mars), eller om den blivande bruden gjorde något typiskt, t ex rättade ett språkfel, sjöng något ur en musikal, eller om hon rodnade, skrattade, pratade om bröllopet, sin blivande svärfamilj, berättade om ett ex mm. Det var jättekul, alla var verkligen inne i det; ”brudpar i skyltfönster räknas väl?”, ”nu ser hon nervös ut, jag kryssar!”, ”aha, hon rättar ett språkfel!”, ”nu berättade hon nåt om sin svärmor, då får jag kryss!” lät det hela tiden, och vi försökte även få fler kryss genom att fråga saker om fästmannen, bröllopskläderna, första kyssen, etc, allt för att få ett kryss. Det var en kul grej som lockade till många skratt och bröt isen för roliga samtalsämnen. Bruden själv hade en specialanpassad bingobricka med liknande saker men från hennes synpunkt, som att någon av tjejerna frågar något om bröllopet, jag berättar något jag inte borde, jag blir nervös, etc.

Summa summarum var det en mycket lyckad möhippa, något jag tror både bruden och de andra tjejerna håller med om! Den innehöll allt från skratt till tårar (av rörelse och saknad). Lite lagom skrajset men inget elakt utan allt var i goda vänners lag. Nu ser jag fram emot bröllopet och att välkomna M in i de giftas skara – här skiner alltid solen, som Jennie sa till mig när jag hade gift mig… ;)

Last Saturday we threw a bachelorette party for my friend M. We went to a spa, played games, the bride recorded a song in a studio, etc. It contained all the ingredients for a day with the girls; some nervosity, some tears (of movement and missing), lots of laughter and lots of girl talk!

4 svar till “Rapport från en möhippa

  1. Låter som en kanon-hippa! :-) Kan berätta att det var SÅÅÅ kul att sjunga in låtar på studio (fick ju göra det på min möhippa).. hade oxå en del RÄTT svajiga partier haha, men jag var rätt stolt när låtarna spelades på bröllopsfesten sen :-D

    kramis, hoppas du mår bättre nu

  2. Låter som en mycket lyckad möhippa. Undrar om man kan få göra om sin? Eller måste man gifta om sig för det? Måste bara tillägga att min var bra, men det finns ju så mycket kul att göra och för få bröllop bland mina vänner. Du kanske kan ha en separat för mig, då jag fortfarande sörjer lite att du inte kunde vara med…

    Kram

  3. Vilken rolig möhippa! Jag hoppas att du själv redan är gift, annars ska man inte vara så kaxig… man får nämligen igen det gånger hundra när det är ens egen tur. Haha

  4. Sv: Smart att ha de upplägget så de stackars ogifta inte får igen för det hela senare. Hehe!
    Jag har lugnat ner mig lite med bloggen, ett tag var jag helt hysterisk. Men jag kan bli lite stressad när jag inte kommer på något alls att skriva!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

