Vårsådd i grönsakslandet

Igår var det äntligen dags att så grönsaker i trädgårdslandet. Eller ja, det är ju ett tag sen jorden ”redde sig” som det heter, dvs inte längre klibbar vid spaden när man gräver, men det var igår det blev av för mig att så. Det var en helt underbar vårdag så det var en fröjd att vara utomhus!

Ett kreativt kaos!

Jag förberedde mig genom att läsa den fantastiska boken Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson. Där läste jag på om växtföljd, dvs att inte odla samma grönsak på samma ställe flera år i rad. Genom att dela in jorden i skiften och flytta runt grödorna minskas risken för sjukdomar och sk jordtrötthet.

Klicka för att se förslaget på fyrårig växtföljd

Ganska snart märkte jag att det inte är så lätt som det kan se ut att tillämpa växtföljd på ett litet land – till exempel hade jag nästan ingen av grödorna som skulle vara i skifte 1, däremot väldigt många mellanväxter, dvs snabbväxande sorter som sallat och spenat som passar att så mellan mer långsamtväxande grödor. Nåja, ingen större skada skedd; jag utgick från Lenas förslag och fyllde ut med mellankulturer och gröngödslingsväxter där det fanns plats över.

Så här ser skissen på landet ut

Sedan avslutade jag med att så lite sommarblommor mellan raderna – blomsterprakt är aldrig fel, och när grönsakerna växer upp och behöver mer plats löser man det helt enkelt genom att plocka buketter av blommorna! De fleråriga kryddörter som timjan och citronmeliss som jag satte förra året lät jag vara kvar. Tomrummen på skissen är tänkta att fyllas med de grönsaker som jag förkultiverar inomhus – igår petade jag även ner några brysselkålsfrön och luktärtor.

... och landet IRL

Gröngödsling är ett gammalt, miljövänligt och smidigt sätt att gödsla. Det går till så att man sår vissa växter, i mitt fall bovete, blodklöver och honungsfacelia, som är bra på att t ex ta upp kväve ur jorden. Sedan klipper man ner växterna och låter näringen gå tillbaka till jorden. På så sätt gödslar man jorden och hindrar dessutom ogräs från att etableras, eftersom det aldrig är någon öppen jord.

Hoppas ni hade en lika bra helg som jag och att veckan blir bra. Till helgen är det Lisebergs trädgårdsdagar här i Göteborg, det ser jag fram emot!

Yesterday I finally got to sow my small vegetable garden. Lots of inspiration ended up in my own version of a French potager, with both vegetables and flowers. Hope you hade a nice weekend!

8 svar till “Vårsådd i grönsakslandet

  1. oj vad du jobbar! du kan få komma o odla lite i kruka hemma hos oss sen :-)
    Robban har en plan att bygga en växthylla till vårt växthus (eller nä, just ja, det är en pensionärskuvös/inglasad balkong) – får se om det blir av men det kan nog växa rätt bra därute sen :-)

    kramis

  2. Det är jättekul med före- och efterbilder. Ska bli kul att följa din blogg.
    /Kolonistan

    http://kolonistan.wordpress.com

  3. Åhåå ja där ser man, jag är sen i år. Jag tror jag blev som växterna, lite trögstartad pga vädret ;)

    Jag har också haft problem med att ordna växtföljden riktigt bra, men tror jag fått till det (tredje året på några bäddar, andra året på de flesta). Jag kör ärtor, blommor och gröngödslingsväxter på skifte 1. Jag älskar blodklöver! Så vackert, helst med en och en annan kornvallmo som letar sig upp genom.

  4. Jag tror att det kommer bli jättefint med grönsaker och blommor ihop. Hoppas jag kan få se det irl också! Ser också fram emot helgen…

    Kram Karin

  5. Kan tänka mig att våren måste vara rena paradiset för en botaniker som dig. Synd på pälsallergin, men ve den som lider av pollen – så frodigt som hjärtat växer till sig under vårens grönska, den känslan är svår att behöva avstå ifrån. Härligt ljus förresten på bild nr 1.

    Kramar

  6. Hej vad duktig du har varit =) jag har inte fått ner något än… jag bara gräver och gräver!! MEN nu är jag klar kanske jag kan sätta lite i helgen. Boken av Lena Israelsson är verkligen suverän… den har varit min kvällslektyr länge nu. Har du satt knölen vi köpte på mässan? Jag har hittat platsen till min, först hade jag ju tänkt sätta den på framsidan, men nu ska den få stå utanför växthuset.

  7. Wow, du tar det här med att så grönsaker till en helt ny nivå. Hoppas att ni blir helt översållade med grönt efter allt ditt jobb. Vi flyttar i slutet av maj så vi kommer tyvärr för sent på det hela, men nästa år… jisses vad det ska odlas!

  8. Nej jag vet inget om det trädet.
    Däremot så har jag ett malus hopa ett prydnadsäpple som jag är så himla nöjd med. Blommar fint och får massor av röda små äpplen och fin höstfärg.
    Fredagskram till dig med
    Annika

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

