Lisebergs trädgårdsdagar 2011

I fredags var G och jag alltså på Lisebergsträdgårdsdagar. Vädret var helt ok, det hade gärna fått vara lite varmare men bara det inte regnar är jag glad… Jag var inbjuden till en visning av mässan som stannade vid Munkebäcksgymnasiets utställning med ”blommiga möbler” – en soffa, hängmatta, bord och stolar helt inklädda i blommor och blad. Det var fantastiskt fint och måste ha tagit en evighet att göra!


Vi stannade även till vid pilflätningen men då skrek G så jag fick gå undan och sjunga för honom… Tror nästan han blev lite svartsjuk när mamma tittade på nåt annat… ;) Jag fick bära honom näsan hela visningen (synd att jag glömde bärselen hemma!), men som tur var fick jag hjälp att ta runt barnvagnen. Tack så mycket för hjälpen, Lotta och Petra! Det var väldigt trevligt att träffa andra trädgårdsbloggare, även om jag inte hann prata med så många. Om du var där så skriv gärna en kommentar så jag hittar till dig!

Sista stoppet på rundvandringen var Lisebergs lustgård, som jag har sett några gånger men alltid förundras av – det är verkligen vackert! Johanna på Liseberg var jättegullig och vaktade vagnen medan jag sprang runt och fotade, med G på armen. Tack! :)

OK, det är kanske självklart, men titta på bilderna nedan – det är alltså samma vy, bara lite olika vinkel. Se vilken skillnad i stämning om man får med vattenfallet i framkant eller inte! Får mig att tänka på hur mycket en sådan sak kan påverka stämningen i en trädgård…


Visningen avslutades med trädplantering av Ola Skinnarmo, för att uppmärksamma samarbetet med Vi-skogen, och så fick vi lite bubbel, jordgubbar (riktigt goda) och inte minst, en goodiebag! I den fanns en bok om tulpaner, två tidningar (varav den nya Isabellas), två fröpåsar (blomsterkrasse och luktärt, som jag sådde igår!), Lisebergskaninöron (får spara dem tills G blir tillräckligt stor), plastform för att gjuta betong, med mera. Trevligt!


Efter visningen var G vrålhungrig (bokstavligt talat) så vi uppsökte det nya amningsrummet som jag verkligen kan rekommendera! Jättemysigt, lugnt och skönt, bekväma amningsfåtöljer med möjlighet att dra för ett draperi och väl tilltaget skötbord. Perfekt! Amningsrummet ligger vid toaletterna i barnområdet, nära Farfars bilar och de andra barnattraktionerna.

Ett färgstarkt arrangemang i skottkärra

Temat för elevträdgårdarna var Troll och älvor. Till höger syns älvornas spetsmössor på tork, från blomman spetsmössa. :)

Efter G:s matpaus var det dags för mamma att få sig lite fika på en bloggträff; jag träffade Karin, Monica och Lotta samt Veronica, som visade sig vara en nybliven balkongfantast, på Café Taube. Jättekul att träffa dem igen och få se deras fynd, prata blommor och visa upp prinsen… :) Naturligtvis blev det lite växtbyten också, jag bytte revsuga och kummin mot lejongap. Perfekt, har ju inte hunnit så något inne i år.

Vid det här laget var G glad och nöjd och charmade alla mammas kompisar. Och sen passade han på att sova i två timmar i vagnen så lilla mamma kunde titta ordentligt på trädgårdsmässan och inte minst köpa på sig lite absolut livsnödvändiga växter! :D

Det här hängande äppelträdet suktade jag efter...

Det här fick följa med mig hem:

  • silvernjurvinda
  • rött fjäderborstgräs
  • fjärilslavendel
  • 4 olika tomatplantor
  • doftliljor (lökar)
  • höstcyklamen (knöl)

Höstcyklamen ska bli spännande att testa, jag älskar cyklamen och tycker alltid det är synd att de man köper vid jul inte klarar sig över vintern. När jag pluggade i Poitiers i Frankrike såg jag stora cyklamenfält, som våra vitsippsbackar fast rosa och på hösten. Så häftigt!

Nu gäller det bara att få planterat nytillskotten… Undrar om G:s farmor vill ta honom på en långpromenad nån dag…? ;) :P

Åh jag längtar redan till nästa års trädgårdsdagar! :D

9 svar till “Lisebergs trädgårdsdagar 2011

  1. heisann, så fint å få være med deg på tur da! Herlige bilder :)
    Jeg lar meg aldri slutte å facinere over hvor stor forskjell vi kan skape i stemning i bildene med vinkelen og utsnittet på kamera. En liten knebøy, rompa til værs og foten balnserende på noen stener for å riktig komme langt nok ut på siden… ser nok bra merkelig (konstig) ut når jeg fotograferer ja…

  2. Skoj med shopping! Jag har sått hur mycket frön som helst nu (börjar tro att jag är lite beroende), hoppas det tar sig bara. :)

  3. Är verkligen avundsjuk på er i Göteborg som har dessa fantastiska ställen, Liseberg och Botan!
    Rött fjäderborstgräs låter spännande. Hoppas att du visar bilder så småningom!
    Ha det gott!/Laila

  4. Tack för det fina inlägget om trädgårdsdagarna och att jag fick öva på att dra barnvagn :)
    // Johanna

  5. Det där äpplet väckte ha-begär… missade den dock på mässan. Jag hann inte gå runt så mycket själv innan det var dags för karuseller med resten av familjen.

    Du frågade om marktäckare. Jag kan inte kommentera i det inlägget?! Till min blåbärsstig har jag valt marktäckare som jag redan har hemma och som är lätta att dela. Jag tror jag har satt över 50 plantor och det skulle bli ”lite” dyrt att köpa färdigt!

    Flocknävan är toppen då den fixar både sol och skugga, torrt och fuktigt. Blommar i rosa på försommaren, fint blad hela tiden (vissnar på vintern). Jag har spansknäva också som är en fin vävare och blommar i ljusrosa hela sommaren.

    Ormöga är ju också jättefin, särskilt på våren. Nu i maj är den alldeles knallblå. Jag har den tillsammans med gullvivor och andra primulor. Så vårigt! Sen tycker jag också om myskmadran. Vackert bladverk! Plister är också fint. Båda täcker bra.

    Jag använder lungört som kantväxt mot gräsmattan. Den är så tålig att man kan köra gräsklipparen mot den. Den hämtar sig. Om man rensar bort det som blommat över kommer det fina prickiga bladverket fram.

    Astilbe som jag använt i blåbärsstigen är ingen riktig marktäckare. Sprider sig inte vad jag vet och kan bli halvhöga. Men vackert bladverk och snygga plymer i juli. Trivs i skuggigt, fuktigt läge.

    Om du har torrt och soligt läge kan du använda lammöron, timjan eller kattfot.

    Tigg växter från grannar och vänner. Marktäckare är lätta att dela, men dyra att köpa (då man behöver några stycken… såvida man inte vill vänta in spridningsförmågan!). Lycka till!

  6. Hej där, fina kort,måste ha varit jättekul att ha varit på trädgårdsdagarna- avis/ Johanna

  7. Heisann!

    Her skulle jeg gjerne ha vært. Det ser så vakkert ut. Kan du ikke si i fra neste gang du tar en tur dit, så slår jeg følge !!!
    Ha en flott ukeslutt ;:OD)

  8. Hej! Fina bilder! Vad bra att lille knyttet ville sova lite så du fick kika runt i lugn o ro! Vi ses i trädgårdssvängen :-)

  9. Åh jag hann inte med liseberg i år! Kul att du visar bilder, alltid lika storslaget.
    Jag vet inte hur det går med misteln. Några sitter iaf kvar men om de lever …
    Grattis till din alldeles egen ”grodd” =D

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

