Rapport från köksträdgården

Just nu i kökslandet;

20120701-204419.jpg
Potatisen börjar titta upp – satte den ju extremt sent så vi får väl se när/om det blir nån skörd, men de lever i alla fall! :)

20120701-204736.jpg
Rabarbern skjuter nya skott efter den första skörden – ser ut som jag snart kan skörda igen! Kanske blir rabarberkräm?

20120701-204930.jpg
Gurkan har fått en blomma!

20120701-205156.jpg
Törnrosas kjortel är på väg att nå upp till sitt ”klätterstöd” – ormhasseln.

20120701-205353.jpg
De perenna örterna ser lite vissna ut men verkar ha klarat att grävas upp, vänta en vecka i en hink och sedan planteras. :)

20120701-205501.jpg
Översiktsbild.

Ha en skön vecka, hoppas den blir solig och fin!

5 svar till “Rapport från köksträdgården

  1. Färskpotatis till jul är inte heller fel….

  2. Det ska bli intressant att se om du hinner få någon potatis! Nyss när vi satt och åt färskpotatis och sill sa vi att nästa år måste vi pröva att sätta några hinkar med sättpotatis i växthuset så fort vi drar igång det för frösådderna, tidig mars alltså. Om man har dem under en ställning för fiberduk vid frostrisk borde man kunna skörda färskpotatis i början av juni…
    Gurka kommer du snart att kunna skörda ser jag. Våra har inte börjat blomma än, där var jag sen i år.
    Ha det gott!

  3. Oj! Det växer så det knakar… Men var har du gjort av alla ogräsen? ;-)

  4. Jo nu växer det rejält! Satte också potatis lite sent, brukar jag oftast göra! Så får man god färskpotatis när odlarnas har tagit slut!!! Här växer ogräset så det knakar! Fast jag tycker det inte är så farligt att rensa bort! Så roligt att lilleman springer själv nu!/ Kram Lila-Christina

  5. Åh en sådan gemytlig rapport från trädgårdslandet! Gillar att den är kort och koncis och får även växterna att på något sätt framstå som mänskliga. Vilket kan bero på deras vackra namn, samt dina dokumentationer om dem som levande varelser, ex Törnrosas kjortel som är på väg upp till sitt klätterstöd… Eller så är det bara min fantasi som leker runt alldeles för mycket;)

    Ska ni åka iväg något mer nu under sommaren, eller blir det kanske mer av mysigt trädgårdspyssel, grillkvällar och scrapping på hemmaplan? Och som ett lite mer konkret svar på din fråga – jag frilansar nu som lektör, men det är inte på heltid vilket innebär att jag emellanåt hinner med lite längre ledighet. Så skönt! Hoppas du får en bra helg, också ni göteborgare sol över era anleten:)

    Krams!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

