Marängtårta med glassfyllning

Den här tårtan gjorde jag till G:s födelsedag i mars, har glömt lägga ut receptet. Den är verkligen superenkel och jättegod, både födelsedagsbarnet och gästerna lät sig väl smaka! Går dessutom bra att göra i förväg och bara dekorera samma dag, eftersom den är fryst. Jag kommer nog aldrig mer köpa maränger, så lätt att göra och mycket godare! Det enda är att man måste göra dem dagen innan, de ska svalna långsamt i ugnen i några timmar.

12 bitar

Marängbottnar
4 äggvitor
1 tsk citronjuice
2 dl socker

Vispa vitorna o citronsaft till hårt skum, tillsätt socker.

Rita 2 rundlar på bakplåtspapper från en form med avtagbar botten 23 cm. Bred ut äggvitesmeten på pappret som du lagt på plåt.

Ugn 150 grader: Grädda marängbottnarna i 30 min på 150 grader o sänk till 125 grader i 30 min mitt i ugn. Stäng av ugnen o låt marängerna ligga kvar i ugnen några timmar (jag gjorde det på kvällen och lät dem vara över natten).

Glass
3 dl vispgrädde som vispas hård
200 g frysta hallon som mixas
1 dl kesella
2 äggulor
1 dl florsocker

Mixa kesella, gulor och florsocker med hallonen. Rör ner i grädden.

Lägg en botten i formen och bred på fyllningen. Lägg den andra som ett lock på fyllningen. Frys formen, ta ut 30-45 min före servering.

Bred eventuellt över grädde och dekorera på valfritt sätt.

Njut!

Tips! Eftersom det blir två äggulor över när du gör marängen kan du ”passa på” att göra dubbel sats glass (även om övriga ingredienser förstås kostar mer än två ägg…). Det som blir över kan du frysa in och vips har du hemmagjord glass att ta fram en varm sommardag! :)

3 responses to “Marängtårta med glassfyllning

  1. Den måste jag testa!
    Kram Birgitta

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

