Dubbelpremiär

Idag var det dags, första dagen på förskolan. Vi kom dit kl 9 och barnen lekte en stund inomhus, sen gick vi ut. G var lite avvaktande om än nyfiken i början och satt mest nära mig eller Stefan. Men när vi kom ut satt han och grävde i sandlådan en lång stund och gick sen omkring och babblade och tittade på de andra barnen. :) Förskolelärarna var jättetrevliga och verkade väldigt bra med barnen, det känns jättebra! Kommer säkert blir jobbigt när man ska börja lämna G om han gråter och så, men vet man bara att han har det bra så får man ju stålsätta sig… Imorgon och torsdag ska vi vara där kl 9-11 (samma som idag), sen på fredag ska vi äta lunch där (även jag) och på måndag ska det förhoppningsvis funka att lämna honom några timmar, över vilan efter lunchen. Sen är det tänkt att han ska gå 9-14 nästa vecka och att nån av oss är tillgänglig om det blir kris, och så börjar han 8-16 veckan efter det – om allt går bra.

Jag tänker ju att G är rätt framåt av sig, eftersom han brukar gå fram till folk och så, men jag insåg idag att han är ganska försiktig när det blir många nya på samma gång. Flera av de andra barnen gick omkring och testade leksaker redan inomhus, medan G fortfarande satt i pappas knä… Men han har ju inga syskon och den öppna förskolan vi brukade gå på hade inte så många barn, så han har ju, när jag tänker på det, aldrig träffat fler än typ 4 barn samtidigt… Inte konstigt att han är lite avvaktande när det plötsligt är tio stycken! :) Det blir nog bra när han blir varmare i kläderna.

Det märktes att han blev både trött och hungrig av alla nya intryck, jag gav honom mat 11:30 (mycket tidigare än vi brukar äta) och gick sedan ut på promenad, och han somnade som en stock på fem minuter! Det händer att det tar 45 minuter innan han somnar så det är väldigt snabbt för att vara honom… :)

I eftermiddags var det också dags igen för babysimmet, första gången på två månader. G älskar visserligen att bada men var ju lite skeptisk till att dyka från kanten i våras, och det satt kvar kan man väl säga… Han verkade nästan ha glömt hur man stänger munnen, fick flera kallsupar. Men han verkade glad och nöjd att vara i vattnet så det kändes ändå bra, det är ju två månader sen vi simmade sista och det blev ingen övning i somras. Och han var i alla fall jätteduktig på att hålla sig fast i kanten! :mrgreen:

Nu är det sängen som gäller för lilla mamma, hur trött som helst… Skönt med lite sovmorgon i alla fall, jag brukar ju gå upp kl 6 när jag jobbar men nu räcker det med 7. Hoppas skrutten sover bra i natt!

5 svar till “Dubbelpremiär

  1. Hej där :) det märks att sommaren går mot sitt slut, man börjar jobba och det är inskolning av barn på fritids och skola, det kommer gå bra för G, kanske lite bakslag ibland men så är det ju. Ha det så gott, kram :)

  2. åh vad skönt att det verkar gå så bra!! Jag är mkt spänd inför nästa vecka. Men inskolningen får Andy sköta. Vill inte släpa dit lille Petter med alla dagisbaciller.
    kram kram

  3. Härligt att det verkar bra på förskolan. Det måste ju vara guld värt att känna sig trygg och lugn att lämna honom. Kram!

  4. Förbered dig på att han kommer gråta när ni lämnar honom, tom Eskil som är tokframåt grät… Många ggr jag gick från dagis och grät själv för han var så ledsen när jag lämnade honom. Men de lär sig så himla mycket bra och jag vet ju att han haft skitkul där :-)

    Bra! Öva gabbe på simningen inför Teneriffa i höst :-)

    • Jadå, det är jag beredd på – det kan absolut bli svårt att lämna honom (även om det gick bra idag, men det var ju inte så länge) och det kan ju bli bakslag senare också. Hoppas dock det kommer funka! Blir nog mest S som lämnar honom så jag slipper kanske tårarna… ;)

      Ja, nu blir det hårdträning så han kan dyka själv i poolen, haha! (skämt)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

