Julpyssel för hela slanten

Igår hade vi julpyssel i studiecirkeln, vi var 6 tjejer (och en två månaders bebis! Det ska böjas i tid som krokigt ska bli…) som ockuperade det stora köket hemma hos K. Hennes man höll sig mest på undervåningen, blev lite väl mycket pyssel och tjejsnack för hans del tror jag… 😉 Fördelen med att bo i hus – det finns flera rum att vara i så man behöver inte gå på varandra…

Så, till pysslet – vi hade ju planerat en heldag den här gången, istället för de sedvanliga tre timmarna (som i och för sig ofta blir närmare fyra). Vi träffades kl 12 och började direkt med att gjuta ljus av gamla ljusstumpar. Vi testade massa olika formar, allt från runda metallburkar till plastölglas, K testade tom i en glasflaska som hon skulle krossa sen för att få ut ljuset, jag får återkomma till det… A testade även att göra en form av en toarulle men det var mindre lyckat får man väl säga, ljusmassan rann liksom ut genom pappen… Tur att vi hade tidningspapper under för att skydda bänkskivan..!

När vi hade hållit på i två-tre timmar kände vi plötsligt att vi var hungriga, så vi ringde och beställde thaimat. Jättegott men min var även jättestark!! Var tvungen att varva grytan med ris för att kunna äta, men det var så gott så jag ville ändå äta upp nästan allt! 🙂

Sen var det dags för julgodis och julkort. En tryffelsmet tillagades redan medan vi åkte och hämtade maten, den skulle nämligen stå i kylskåp i fyra timmar kom vi på… Ups! Sedan gjorde C jättegod mandelknäck och började koka kola – men vi var tvungna att ge upp den, efter flera timmars kokande var den fortfarande bara 109 grader istället för 124 som den skulle vara, så vid åttatiden på kvällen gav vi upp och åkte hem och lämnade kvar smeten hos K – har man tur kanske hon tar med några till nästa gång? 😉 Eller så är den uppäten vid det laget… Jag tog på mig att rulla tryfflar, har ju vanan inne sen min möhippa… Eller inte, det var ju över två år sen så jag minns nog inget särskilt. Och smeten var väldigt kladdig så de blev inte direkt att rulla kulor, mer ta en bit och försöka få ihop den, och sen rulla i antingen kakao eller kanelblandat socker, min idé – jättefint blev det, såg nästan ut som glitter! Smaken var det inte heller nåt fel på kan jag intyga… 😀 På slutet kom dessutom K o jag på ett smart sätt att effektivisera processen, K formade kulor av smeten och jag rullade dem i sockret. Kände oss som löpande bandet på Volvo ungefär… Fast med godare produkter! 🙂

Så till sist gjorde vi julkort, eller de andra i alla fall, jag gjorde pappersstrutar att ha godiset i… Det tog lite tid, särskilt att få klistret att hålla (hade nog lite för tjockt papper) men jag blev riktigt nöjd faktiskt! Fick massa idéer till julkort också av att titta på de andra, så någon kväll (snart!) ska jag sätta mig och göra mina. Det är nog tveksamt om jag hinner till 16 december så jag får skippa julfrimärken i år och sätta på vanliga, då räcker det att posta dem efter helgen… Haha, varför är man alltid ute i sista minuten? Det måste vara något mänskligt…

Naturligtvis lyssnade vi på julmusik hela dagen, så nu har jag nästan fått mitt lystmäte av julmusik! Bra blandning blev det också, från klassiskt till rockversioner.

Men bilder då, tänker ni? Ska hon bara berätta om allt kul de gjorde utan att visa bildbevis? Lugn bara lugn, bilder kommer – men ni får ge er till tåls tills imorgon, för jag har inte hunnit gå igenom alla än… Det blev så många! Nu ska jag stänga av datorn och gå och lägga mig men jag lägger ut bilder imorgon! Promise… 😀

One response to “Julpyssel för hela slanten

  1. vad mysigt med julpyssel!

    Håller med om julkorten, är oxå ute i sista sekund!!! 🙂

    kramis

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

