En rea-holics bekännelser

Jag har alltid älskar reor och nedsatta priser. Jag tror inte att jag rent allmänt shoppar särskilt mycket, men det är få saker som gör mig så nöjd som när jag har gjort ett riktigt fynd, köpt något dyrt till ett lägre pris. Jag kommer fortfarande ihåg känslan när jag hälsade på Helena i Jönköping – eftersom hon bodde kvar i Jönne måste det ha varit rätt länge sen, säkert sju år, och vi sprang på en riktigt praktrea på Vila. Det var halva reapriset och jag provade en klänning som jag var lite tveksam till – den var jättefin, nästan för fin – skulle jag verkligen använda den? Men den var ju så billig, 150 kr tror jag det var, mot ordinarie pris på säkert 500. När jag kom ut ur provrummet såg jag att de höll på att skylta om i butiken, så allt på rean kostade 50 kr, oavsett tidigare pris. Jag gick förstås därifrån med inte bara klänningen utan även några fler plagg, samt ett stort leende på läpparna. Jag har visserligen inte använt den så mycket, men som Helle sa – för 50 spänn kan jag ju ha den när jag städar! 😀 Och kjolen jag köpte på samma gång är faktiskt en av mina favoriter.

Nackdelen med rea är ju att man riskerar att köpa saker man inte skulle ha köpt annars, och alldeles för mycket, och det är också lätt att lura sig själv att tro att man vill ha nåt, bara för att man får den billigare. Ibland när jag funderar på att köpa något frågar jag mig själv om det bara är för att det är på rea; säg att en pryl kostar 400 kr och är nedsatt med 50% – skulle jag ha köpt den om den kostade 200 kr från början? Det händer att jag ”tvingas” erkänna för mig själv att jag inte skulle ha funderat på det om det inte var just att prislappen var röd – och då lägger jag tillbaka prylen på hyllan igen.

Något som nästan blivit en tradition för mig är att köpa julsaker på rean i januari. Min käre make tycker det är lite knäppt men jag tycker det är riktigt smart, att köpa sånt man ändå kommer köpa om 11 månader, till halva priset! Och så har man det ju redan fixat inför nästa jul, och slipper leta efter julklappspapper och allt var det är, tillsammans med halva befolkningen…

Idag gav jag mig så ut i rean för några sköna fynd. Tidigare på dagen var jag på en anställningsintervju, så jag bestämde mig för att om jag får jobbet (håll tummarna för mig!) så ska jag se det jag köper som firande, och om jag inte får det så behöver jag ju trösta mig lite, och hellre än att tröstäta… 😉

Vill ni se bilder…? Om jag får, hmm… tre kommentarer på det här inlägget så lägger jag upp bilder på mina fynd! 😉 Kom igen! 😛

3 responses to “En rea-holics bekännelser

  1. Heisann! Tusen takk for hilsenen. Jeg fikk også en masse av mine kontakter via Moseplassen. Det var mitt første steg ut i bloggverdenen. Kom over den helt tilfeldig fordi jeg søkte etter navnet på en storknebbplante!
    Svaret fikk jeg der.
    Ser du har frøposene i plastlommer/ perm som jeg har!
    Ha en fin søndag!

  2. Vill se kläder:)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

