Dagens ord: ohemul

Jag älskar språk, både att lära mig nya och att använda mitt modersmål. Och det finns så många fina gamla ord i svenskan som inte används längre, vilket jag tycker är synd… Jag tänkte därför skriva lite om några ord som förtjänar ett bättre öde än att glömmas bort. Ta till exempel ett ord som ohemul, som betyder orimlig, obefogad, eller oberättigad. Tänk att utbrista

Vilka ohemula mängder snö!

Får man då inte en helt annan bild av hur mycket snö det verkligen är, än om man lite tafatt säger; ”Oj, va mycket snö… jättemycket, faktiskt…”? Eller om någon påpekar att

Dessa anklagelser är verkligen ohemula!

Då känner man ju att nä, nu får det vara nog, så här kan vi inte ha det! Jag försöker använda ordet ohemul ibland, tyvärr måste jag då nästan alltid förklara det samtidigt så det funkar mest bland vänner… De har å andra sidan blivit så vana vid det att en kompis pojkvän, när han hörde någon annan använda ordet ohemul, sa till sin flickvän; ”Hörde du, han använde ett Birgit-ord!” 😀

Har du något favoritord som inte används längre?

2 responses to “Dagens ord: ohemul

  1. Mitt favoritord i den genren är nog arkaisk – delvis för att det är självrefererande (finns det inte ett ord för sånt?).

    Typ när vi diskuterade mötesteknik och hur det ibland kan vara utestängande mot nya mötesdeltagare, och jag sa att ett av problemen kan vara att man ibland använder ett arkaiskt språkbruk…

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

