Satirbloggar

Jag har upptäckt en ny satirblogg, förutom Söderfamiljen som jag nämnt tidigare. Mullbergaskolan har skapat en hel skola med lärare som turas om att skriva på bloggen. Rektorn verkar vara ungefär samma stil som chefen på Supportteknik i Circus Kiev i P3, dvs han tror alla om gott – läs tex inlägget om det nya cykelgänget Hammers – stor humor! 😀 Det roliga med bloggen är också att de andra ”lärarna” kommenterar varandras inlägg så det känns ännu mer äkta. Även på Söderfamiljen har ju de flesta läsare fattat att det är satir och spelar med, antingen genom att hålla med och ge fler knäppa tips, eller genom att vara ännu präktigare och förebrå Mattias när han t ex köper exotiska frukter – hur rimmar det med Söderkänslan och det ekologiska livet?

Det blir också lite roligt när vissa läsare inte har insett än att Mattias inte är på riktigt, och jag ska erkänna att det tog ett tag innan jag själv var säker – första gången tyckte jag att verkade överdriven, efter några inlägg till trodde jag att han var dum i huvudet, och efter att ha läst ännu några inlägg insåg jag att han är ironisk och driver med det mesta; vissa typer av barnuppfostran, präktiga ekologister, en överdriven önskan att vara unik och få göra allt som man själv vill…

Jag har även hittat ännu fler trädgårdsbloggar som är värda att följa, se min länklista om du är intresserad. Det finns ju hur många som helst men vissa är helt klart bättre än andra!

2 responses to “Satirbloggar

  1. Hei Birgit!
    Takk for hyggelig kommentar hos meg.
    Koselig at du titter innom hos meg!
    Jeg var innom bloggen Soderfamilien, – men tror ikke jeg helt forstår svensk satire…hehe…….her satte språkforvirringen inn for fullt 🙂
    Men din blogg forstår jeg, og gleder meg til å følge 🙂
    Stor klem med ønske om en trivelig lørdagskveld

  2. åja, man kan jo virkelig drukne i bloggverdenen, det er så mye ulikt der ute 🙂

    Nå har jeg fått ferdig presentasjonen til Frøken Frost 2010, hele 43 flotte kandidater ble det, takk for at du er med 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

