Fördomar och sanningar

Inför helgens besök i Gislaved vädrade jag ju några fördomar om småstäder, som jag tänkte redovisa utfallet för, tillsammans med saker jag lärde mig i helgen.

Förutfattade meningar:

1) Vägarna till Gislaved är smala och dåligt underhållna.
FALSKT! Visade sig härröra från makens arbetskompis men förmodligen var det cirkus 7 år sen personen i fråga åkte på nämnda vägar, eftersom det var då vägarna förbättrades enligt Micke.

2) Gislaved centrum är så litet att man inte hittar det.
FALSKT! Centrumet var klart synligt med flera vägkorsningar, det fanns tom en turistbyrå! Möjligtvis kan även detta bero på gamla källor, då det vid närmare eftertanke är inte mindre än 15 (!) år sen undertecknad senaste besökte Gislaved.

3) På landet har man inte internet.
FALSKT! Vilket jag i och för sig visste, eftersom Malin ju bor där och bevisligen har internet då hon understundom är på sociala medier såsom Fejsbok.

4) Det finns bara en eller två restauranger i Gislaved.
SANT! Om man inte räknar pizzerior eller kebabställen.

5) Helgen med Malin och Micke skulle bli jättetrevlig.

SANT! Vi hade det så mysigt och trevligt så jag vet inte vad. Kanonkul att träffa de små turturduvorna och att se en av mina käraste vänner må så bra! Dessutom hade de ett riktigt fint hus! Ser fram emot att få se trädgården utan en meter snö nästa gång…

Nya lärdomar:

1) I småstäder är det vanligare att folk inte har täckning på kortet än att de betalar med kreditkort.
Tjejen som serverade på restaurangen (vill inte skymfa yrkesmänniskor med att kalla henne servitris) förutsatte att vi (en vecka efter löning) inte hade pengar på kortet utan att fundera över om det kunde vara ett kreditkort, trots att det var ett Mastercard.

2) I småstäder äter man köttet välstekt.
Det är nog inte så vanligt med restauranggäster som vill ha köttet blodigt, eller ”rare” som jag i min enfaldiga storstadsjargong kallade det, eftersom vi alla fick välstekta köttbitar, oavsett om vi bad om medium eller lättstekt. Kan ha varit språksvårigheter också, men hon kunde i alla fall ordet well done så jag vet inte…

Skönt att både ha fått några fördomar bekräftade och punkterade, samt några nya lärdomar på livets stig.

One response to “Fördomar och sanningar

  1. Haha, så ni har varit på lantsafari. 🙂 Gislaved är en mysig liten håla, dock finns det inte så mycket att göra där.

    Sv: Jag har förstått det nu att på vissa typer av hår fungerar spreyen. Jag har aldrig testat det själv, jag vet bara hur mitt hår ser ut efter att ha badat i havet. 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

