Dagens ord: änskönt

Jag gillar som sagt gamla svenska ord och ett av mina favoritord är änskönt, synonym till ehuru (inte heller ett särskilt modernt ord), fastän, oaktat. På Wikipedia läser jag att änskönt är en subjunktion som inleder en koncessiv bisats, alternativt medgivande bisats. Andra subjunktioner som kan inleda sådana bisatser är just fastän, ehuru, oaktat. I mitt sökande efter exempel hittade jag en fantastisk text om kärlekshistorien mellan guden Cupido och Psyche (som gett namn till ordet psyke) ur Svenska Familj-Journalen från 1875. I denna text används änskönt flera gånger per sida, till exempel här, där Psyche tjuvkikar på sin man när han sover:

Änskönt nästan vanmäktig återkommer hon dock till sig sjelf genom att betrakta det gudomliga ansigtets skönhet. Hon såg det sköna doftande håret i behagliga lockar omgifva det vackraste hufvud och bölja ned omkring kinder som purpur och en hals som mjölk, omstrålad af en glans, som till och med kom lampans ljus att blekna. Purpurvingar glänste på den flygtige gudens skuldrur, och änskönt de hvilade, voro dock de mjuka dunen i en darrande rörelse och en lekande oro.

Vilket språk! 🙂

… eller för att ta ett aktuellt eget exempel;

Änskönt jag inte intresserar mig för idrott, gläds jag å Charlotte Kallas vägnar. 🙂

4 responses to “Dagens ord: änskönt

  1. Oh ja, jag vet vad du menar – det gamla svenska språket överlag är fint att begrunda. Som ett oförstört, lite naivt samhälle är det att läsa en bok skriven på gammelsvenska. Testa att läsa exempelvis Birgittas medeltidsballad, om du inte gjort det och om du har extra onödig tid över:)

    Och ja, Skavlan regerar, och tv.n ligger nu uppe på vinden!

    Kramar

  2. hihi, roligt.. ej att förknippas med ordet ”ontskönt” som Robban och jag brukar använda när man hr träningsvärk. Det gör ont men det är ändå skönt för man vet att man gjort nåt bra för att ha så ont 🙂

    kram

  3. Fan, ditt inlägg fick mig att tänka på svenskalektionerna i högstadiet. Brrr. Jag hängde inte med så mycket men uppskattar sitt engagemang i frågan. 😉

    Sv: Tydligen så är det mycket vanligare än vad jag trodde. Folk är alltså helt rubbade! 😉

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

