Blommig fredag – ögongodis

Fredagens blommiga tema är ögongodis, och jag inspirerades även av färgerna på Katarina. Som ni säkert har märkt så tycker jag mycket om vita blommor, särskilt amaryllis. Efter jul fyndade jag några amaryllis på rea och tänkte då testa lite nya färger, så jag köpte en vitrosa och en rosa. Tyvärr visade de sig snarare vara ljusrosa och mörkrosa, nästan cerise… Först tyckte jag inte ens de var fina men när jag väl hade vant mig var de helt ok, helt klart en färgklick! Här kommer ett collage på dem:

Jag har testat för första gången i år att pollinera en amaryllis med pollen från en annan, för att se om jag kan göra nya korsningar. Spännande! Jag brukar inte ha så bra tålamod och det tar flera år innan de blommar, men det är ju ett bra sätt att öva sig på tålamod! Jag korsade den mörkrosa dels med den ljusrosa, dels med en vit. Den mörka blommade väldigt länge med stora blommor så jag tänkte att det kunde bli bra med lite mer vitt i…

Här lite bilder på det pollinerade märket, vissnande blommor och frökapslar. Lite mörka bilder tyvärr men visst ser det lovande ut? 🙂

Ha en bra helg i snöovädret – snart måste det väl ändå bli vååååår!!

Fler bidrag till Blommig fredag finns här!

Blooming Friday – Candy for the eye. Even though I prefer white, I must admit these pink Amaryllis add some colour splash!

One response to “Blommig fredag – ögongodis

  1. Vad kul att du också har korsat amaryllisar! Jag gjorde det för ett par år sedan och väntar fortfarande. Nu har jag i det närmaste misskött de nya plantorna så de har inte blivit särskilt stora. Dlig jord och utebliven näring… Jag får bestämt skärpa mig och plantera om dem så kanske jag kan visa resultatet om något år.-Lycka till med fröerna!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

