Jag (hjärta) bokrea!

Ok, visserligen blir det lite gratisreklam när jag använder samma slogan som en stor bokbutikskedja (har dessutom redigerat nu så det är rätt, lade visst till en anglicism där ;)), men jag älskar verkligen bokrean! När jag var student brukade jag åka in på natten när de öppnar, förra året gick jag lite före jobbet men idag gick jag dit först efter jobbet. Det är alltid kul men det är en särskild känsla att vara där antingen mitt i natten eller tidigt på morgonen! En känsla av att vara lite utvald, en speciell sort, man möter varandras blickar över bokhögarna och ler i samförstånd – vad vi är tokiga och liksom härliga! Skyndar sig att ta det sista exemplaret av en viss bok. Bläddrar i en man funderar på att köpa, väger i handen, funderar över om det kan vara motiverat med ännu en sådan bok, för den är ju inte precis likadan som de man redan har hemma… Tar upp den tummade katalogen med alla hundöron och förkryssningar, jämför priser, väger besväret med att gå till en annan butik och risken att den är slut där, mot besparingen på några tior. Myser i kön med sina fynd hårt i famnen. Underbart!

Jag köpte tre trädgårdsböcker, alla på Åhléns faktiskt (faktiskt eftersom jag inte riktigt har vant mig vid att de har så stort sortiment, tänker liksom fortfarande att det ”borde” vara mindre där än i de ”riktiga” bokaffärerna); Feng Shui i trädgården, Zetas trädgård (om trädgården i Kungens kurva i Stockholm) och Naturlig trädgård. Började läsa om feng shui redan på vagnen hem och är nu helt såld! Jaha, så det är bra med en öppen yta framför huset, vad bra, då behöver jag ju inte störa mig på gräsmattan längre (jag vill ju hellre ha blommor, hehe). Hmm, draken och ormen, vi behöver nog häckar på sidorna… Var kan det passa med vatten i trädgården – en bäck från väster till öster är nog lite övermaga även för mig men ett vattenblänk i form av en regntunna eller en zinkhink skulle man ju kunna få till… Och så vidare. Jag föreslog till och med för S att vi skulle möblera om i vardagsrummet så att soffan inte står halvvägs ut i rummet, det känns som att chi stannar upp när man kommer in i rummet bakom ryggen på den som sitter i soffan, men fick ge mig med tanke på alla sladdar som skulle behöva dras om… 😉

Dessutom köpte jag en resehandbok till Barcelona, inför vår påskresa dit. Satt och bläddrade i den och blev verkligen sugen på att åka dit! Visste ni förresten att katalanska (Barcelona ligger ju i Katalonien) är en blandning av spanska, latin och medeltida franska? Hade jag ingen aning om… Enligt guideboken ska man kunna hantera katalanska om man kan franska, och jag har ju läst både spanska och latin också, så det borde kanske gå att hanka sig fram… Det svåra är väl uttalet, massa sje-ljud… Jag får återkomma med rapport när vi har varit där! 😀

Skönlitteratur köper jag nästan aldrig, jag läser så snabbt och läser sällan om böcker så det känns inte lika värt det som facklitteratur. Brukar låna av kompisar och så får vi alltid en del i julklapp och till födelsedagar så det finns alltid en hög på nattduksbordet… Fast jag hade tänkt köpa Bitterfittan, men den var redan slut! 😦

Har ni fyndat nåt på bokrean? Brukar ni gå dit?

Today they finally started, the yearly sales of books in Sweden. I’m loving it! I bought three books on gardening, among them one on Feng shui, and a guide book to Barcelone, where we’re going in April.

4 responses to “Jag (hjärta) bokrea!

  1. kikade lite på stormarknaden igår men hittade inget.. tycker ofta det är rätt trista böcker på rean så jag brukar faktiskt inte köpa nåt där.. haha.. fyndar böcker när rean nästan är slut o de sänkt ytterligare istället.. men ska nog ta mig till Solna C idag (om inte taket trillat ner IGEN) och kika på akademibokhandeln där..
    Har dock VÄRLDENS hög med skönlitteratur som jag ska läsa (och inte minst bokcirkelboken) så jag får nog hålla mig från skönlitteraturen 🙂

    haha, roligt att du fick ge dig pga sladdar… tänk att sladdar alltid ska vara ett sånt problem! Tycker den som kommer på hur man får BORT sladdröran är värd nobelpris 🙂

    kram

  2. Jag spar plats till de nya trädgårdsböckerna fast när jag ser att Zetas bok var på bokrean så får jag nog ta en svång på stan.
    Ha en bra dag.
    Annika

  3. Håller med föregående talare om sladdproblemet. Att de inte lyckats fixa det än. Det känns verkligen 1900-tal =)

    Ett litet vattenblänk i trädgården tycker jag själv är ett ”måste”. Men det är lätt ordnat. En tunna som du säger är ju jättefint. Eller, som jag funderar på att fixa på min egen uteplats (får ju nöja mig med mina 20 kvadratmeter stenlagd uteplats tills vidare) kan man göra så här:

    Ta en glasvas, helst ofärgat glas. Vrid en ståltråd runt halsen så att det sitter bra. Häng upp nånstans, gärna lite snett. Sätt i en blomma. Voilà.

    Extra fint blir det om det är pressglas, för det blänker så fint. Annars kan man slänga i nåt som hjälper till. Lite glassten eller en puttekula eller så.

    Såklart tar man inte inte kristallvasen här. En vas i pressglas kan man få för tio spänn på myrorna ganska ofta. Eller så tar man en flaska eller nåt. Själv kommer det nog bli en hög, lite svängd, glasburk som jag just nu har pulverkaffe i. Eftersom den har ett lock (och därtill hörande gängor) blir det lätt att få dit ståltråden.

  4. Åh bokrea, nu blev jag allt sugen ja med 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

