Blommig fredag – Något gammalt, något nytt…

Dagens tema för Blommig fredag är ”något gammalt, något nytt…”. Jag kom ganska snart på att jag ville visa bilder på min Albaros ‘Minette’. I vår familj kallar vi rosen för Amandaros efter Farfars mamma, det är nämligen ett rotskott från en ros som har stått i hennes trädgård. Därifrån har den flyttats med familjen flera gånger så den är inte bara gammal utan även tålig! Tyvärr visade det sig att jag inte har några bra bilder på mitt eget exemplar, så jag har lånat en bild från POM – Programmet för Odlad Mångfald. Minette är en så kallad torparros, den växer ofta vid herrgårdar och gamla torp – och mina förfäder var just torpare så det passar ju bra. Blomman är  fylld till tätt fylld och oftast rosa till ljust rosa. Doften är medelstark, växtsättet kraftigt, tätt och med böjda grenar. En typisk och inte så önskvärd egenskap är att knopparna lätt klibbar ihop vid fuktig väderlek och ruttnar – blir det en regnig sommar kan det bli mycket kort blomning om någon alls, vilket nog delvis förklarar min avsaknad av bilder.

Som nytt väljer jag något som både är nytt i min trädgård och relativt nytt i våra svenska trädgårdar (iaf jämfört med 150-åriga rosor), nämligen olivträd. I våras fick jag ett tips på Odla.nu om att Netto hade billiga oliv- och citronträd och min älskade make gick snällt dit efter jobbet och köpte en av varje. Oliven blommade så fint i våras och fick tom små frukter! Jag gjorde en lite Medelhavshörna med olivträd, citronträd och korsikansk rosmarin, som till skillnad från den vanliga är hängande. Till sommaren har jag tänkt utveckla den till en Korsikahörna, med fler typiskt korsikanska växter. Där ska jag drömma mig bort till Calvis sol, gränder och stränder… som vi för övrigt ska tillbaka till i sommar, tjoho! 😀

Hoppas ni får en fin helg! Nu är det plusgrader här för första gången sedan före jul… Det var helt underbart att höra droppet från taken i morse och även om det blev lite slaskigt så är det värt det för att få vår! Bara det inte fryser på nu… Fler bidrag till Blommig fredag hittar du här!

Today’s theme for Blooming Friday is ”something old, something new…” and I’ve chosen the old rose from my great grandmother’s garden, Rosa alba ‘Minette’, as well as my olive tree – a fairly new feature in Swedish gardens. The olive tree is part of my ”Mediterranean corner” reminding me of my favourite island Corsica.

5 responses to “Blommig fredag – Något gammalt, något nytt…

  1. Minette är verkligen en fin ros och härligt med medelhavshörna. Jag skrev just att jag drömmer om ett citronträd (hoppas min oliv överlevt vintern) – hoppas netto säljer även i år.

    Trevlig helg!

  2. Minette finns också i min trädgård. Så vacker, men som sagt inte så regntålig. Ha det gott!

  3. Vilken mysig medelhavshörna du har! Minette bor hos mig också och det är jag glad för.
    Trevlig helg!

  4. Minette har vi på landet. Ett rotskott togs någon gång på -50 talet hos min mans mormor. Kul när växter har en historia.
    Olivträd är vackra – orkande inte ta in mitt förra vintern, chansade, men det dog.
    När det gäller snödroppar köpte jag de flesta op utställningen i London och den är slut nu.
    Såg att det fanns många olika när jag var på Wisley. Dit är ganska lätt att ta sig med tåg och buss men det tar nästan en dag.
    Fortsatt trevlig söndag
    Birgitta

  5. Olivträd är väl nästan det bästa man kan ha! 🙂 Jag var ute och tittade till mina i helgen och de ser ut att ha klarat vintern bra (till skillnad från förra året då jag lät något stå ute hela vintern).

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

