Törnrosa var ett vackert barn…

… och en vacker föreställning. Mats Eks Törnrosa är en modern balett, så tänk bort tåspets och tyllkjolar, tänk istället 50-tal, tonårsuppror, knark och en prins som skäller ut de mesiga féerna.

Törnrosas födelse symboliseras av ett ägg

Den onda fen, som läkare, försöker ta Törnrosa/ägget

När Törnrosa föds symboliseras av hon ett vitt ägg, som hennes föräldrar ömt bär. I Mats Eks tappning är prinsessan en strulig tonåring som trotsar sina pinsamma föräldrar (bla i en härlig picnicscen där pappan får dra henne ur bilen och sedan hjälplöst ser på medan hon dansar en arg dans) och börjar hänga med knarkare. Hennes sömn inleds inte med att hon sticker sig på en slända utan med en jungfrusil, och hon sover inte heller bokstavligt talat utan sömnen består istället av knarkruset. De fyra feerna (i Tjajkovskijs original är de 12, men då är baletten sex timmar också, mot Eks två) agerar bland annat sjuksköterskor vid Törnrosas födelse – där den onda fen är läkare och försöker ta ägget/barnet från mamman – och sjunger för prinsen, vilken dock är måttligt imponerad. (Och som tioåringen som satt bredvid mig sa på väg ut; ”Det finns nog en anledning till att de valde dans och inte sång”…) 🙂

Prinsen är ingen mesig Kendocka precis, han gör en spektakulär entré genom att rusa fram ur publiken och skälla ut feerna för att de inte gör något åt Törnrosas förfall och lite senare skjuter han ihjäl den onda fén – som är en man och knarkhandlare… Föreställningen tycks sluta med prinsens och Törnrosas bröllop, men visar sig fortsätta med födelsen av deras barn – ett lila ägg, vilket symboliserar att barnet inte är prinsens – lila är nämligen Carabosses, den onda féns, färg. Galen av svartsjuka tänker prinsen först krossa ägget, till Törnrosas förtvivlan, men besinnar sig och tar det till sig som sitt eget.

Mats Ek använder sig mycket av flerdubbling av karaktärerna för att förstärka en känsla – när Törnrosas pappa dansar sin glädjefulla jag-har-fått-barn-dans, så får han sällskap av elva pappor som dansar tillsammans, så att hela scenen är full av glädje. Denna mångdubbling återkommer med flera karaktärer, t ex när prinsen är arg eller när han och Törnrosa har träffats och tio par dansar tillsammans.

Pappornas glädjedans

Prinsen och Törnrosa flerdubbla

Ek lägger också in flera konstiga scener, som en kock som lagar till fisksoppa och en gammal tant med handväska som kommer in och talar om att det är dags för paus – enligt intervjun i programmet ska dessa scener tolkas som drömscener eller delirium, så om publiken tycker det är konstigt är det inget mot vad karaktärerna på scen tycker!

Jag blev helt betagen  av GöteborgsOperans Törnrosa, Tjajkovskijs musik är jättevacker och Mats Eks koreografi är helt fantastisk. Jag älskar både helheten och detaljerna i danserna, som flerdubblingen, sättet dansarna viftar med händerna när de är glada, uttrycksfullheten och lekfullheten. Om jag kunde dansa skulle jag koreografera små glädjedanser (komplett med handviftningar) när solen tittar fram eller mina fröer börjar gro, otålighets-danser för våren (skulle nog passa att mångdubbla!), arga danser när bussen inte kommer eller pepp-danser inför nya jobbet.

Om du har möjlighet så gå och se Törnrosa eller någon annan av Mats Eks föreställningar. Det är stor konst och ren livsglädje!

Vissa bilder är från http://www.opera.se, andra har jag fotograferat från programmet.

Sleeping beauty is a modern ballet, so forget about tip-toeing, and welcome a princess revolting against her parents and trying drugs, and a prince that kills the evil fairy – who, before that, manages to get Aurora pregnant… Mats Ek does the classic fairytale with not one but many twists, and uses among other a double effect, letting 12 daddys dance a I’ve-got-a-baby-dance, or ten princes dance a I’m-so-mad-at-the-fairies-for-letting-Aurora-down-dance. I absolutely loved it, and started thinking about my own dances I’d like to create… Happy dances for the sun, angry ones when the bus doesn’t show up and pepping ones for my new job. If you have the chance to see anything by Mats Ek, do it! It’s pure happiness.

Annonser

2 responses to “Törnrosa var ett vackert barn…

  1. Vilken fin recension! 🙂 Det låter verkligen some en annorlunda tolkning men också intressant. Det där med flerdubbling av karaktärerna känner jag igen från Carmen, som jag såg på Malmös stadsteater (opera?) tidigare i år. Det är effektfullt!

    Hade varit roligt att se dina glädjedanser! 😀 Ha en bra helg!
    Kram Karin

  2. Se där, annorlunda balett är inspirerande! Det får en att, utöver njutningen, vakna till, studera och reflektera konsten i sig. Överhuvudtaget allt som skapar kontrast är rätt tankeväckande… Å du översätter inläggen till engelska, starkt gjort!

    Ha en skönsjungande mellolördag, kram!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s