Restaurang Chateau Beirut

För ett tag sen var min man och jag på den libanesiska restaurangen Chateau Beirut i Majorna, Göteborg för att fira vår femårsdag. När man går in genom dörren känns det som att kliva in i Tusen och en natt – tunga sammetsgardiner i mörkt purpur, lila och röda mattor och kuddar med guldbrodyr, lyktor med levande ljus och en vattenpipa i fönstret. Väldigt mysigt.

Vi valde avsmakningsmenyn med 6 kalla och 6 varma meze, smårätter, att dela på. Det fanns en variant med grillspett också, men som tur var valde vi inte det – vi blev gott och väl mätta på smårätterna! Med grillspett också hade i alla fall jag ätit så jag fått ont i magen…

Maten var väldigt god och dessutom trevligt upplagd – det var mycket röror och även om vi fick en förklaring av servitören så glömde vi snabbt vilken som var vilken, men då var det så käckt att rätten var dekorerad med t ex en liten chili om den innehöll chili, en persiljekvist om den innehöll persilja, osv. Väldigt pedagogiskt! Tyvärr tog jag inga bilder, S tycker sånt är lite pinsamt… Allt var jättegott, jag kan inte välja en favorit (dessutom minns jag som sagt inte vad de hette… :)). Till maten drack vi ett fantastiskt libanesiskt rödvin, Chateau St. Thomas. Till efterrätt tog jag chokladtryffel och S en libanesisk kaka (nämnde jag att det var en libanesisk restaurang?) som smakade ungefär som baklava, mums! Varsin kaffedrink slank också ner… De hade en egen variant som de kallade Kaffe Chateau Beirut, med Kahlua, Cointreau och kanellikör – HUR gott som helst! Apelsin och kanel är ju en given hit… 😀

Jag blev lite inspirerad av inredningen, funderar på att göra om vårt gästrum i orientalisk stil… Det borde ju gå att få rätt fint utan alltför mycket jobb, jag tänker mig någon fin gardin och ett skynke framför bokhyllan i samma tyg, matchande överkast och kuddar på sängen och så nån fin lampa i orientalisk stil som pricken över i. Vad tror ni om det?

Efter denna orgie i mysig orientalisk stämning och fantastisk mat rullade vi till vagnen och tog oss hem till vårt kära Angered medan vi pratade om hur gott det hade varit. Jag kan verkligen rekommendera Chateau Beirut, jag ger den 4 av 5 i betyg! Bra priser var det också, maten kostade under 200 kr per person och det var det mycket väl värt.

A while ago my husband and I went to a libanese restaurant in Gothenburg called Chateau Beirut. The place, who felt like something from Thousand and one nights, serves delicious small dishes called meze. I higly recommend this cosy restaurant; the prizes were good and the food lovely. 4 out of 5! If, like me, your’re a fan of coffee drinks, don’t miss their Coffee Chateau Beirut with Cointreau and cinnamon liqeur!

5 responses to “Restaurang Chateau Beirut

  1. Smarrigt! libanesisk mat är bara SÅÅÅÅ gott – vi har ju en jättebra libanesisk restaurang här bara 5 min prommis från oss.. får vi ta med er till nästa gång ni är här 🙂

    kramis

  2. Vad härligt! Den ska jag testa nån gång när jag får tillfälle. Fortsätt gärna med restaurangrapporter vid tillfälle, jag samlar på uppslag! Har du (eller någon annan vänlig läsare av denna blogg) varit på Restaurang Robertos på Aschebergsgatan? Jag har fått den rekommenderad inför en möhippa (Chateau Beirut kanske hade varit perfekt, men vi vill gärna ha gångavstånd till Avenyn sedan =) men de verkar inte ha någon webbplats. Omdömme och prisläge eftersökes om någon vart där. Annars kanske vi siktar på Krakow, det är ju en klassiker som håller enligt mig. Trevligt och bra, och ganska billigt, är det vi är ute efter då vi inte vill att någon ska backa ur av den anledningen. Det hade varit för trist.

  3. Kul att läsa din recension av Chateau Beirut – jag har länge funderat på att gå dit och nu blev jag än mer inspirerad! 🙂 Tack för tipset! Libanesiskt vin har jag aldrig testat, låter spännande det med. Trevlig helg!

  4. Åh vad kul att du besökt en libanesisk restaurang, och dessutom skriver om den! Jag har, av vissa anledningar, stor förkärlek till Libanons mat och kultur, så detta inlägg glädjer mig oerhört:) Då vet jag alltså ett bra tips på restaurang om jag drar ner till Gbg! Och får ni lust att smaka meze i Sthlm rekommenderar jag starkt restaurang: Tabbouleh, på Norra Agnegatan, eller lite billigare men ändock så god mat – Underbar, högre upp på Drottninggatan.

    Ha en fortsatt trevlig kväll, kram!

  5. Thanks for this recommandation. We love Libanese restaurants, and as I friend of mine comes for a visit in April, we are already looking for nice places to go.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

