Barcelona… del 1

Barcelona… Jag vet inte var jag ska börja… Med de fantastiska husen, den underbara maten, det trevliga prisläget? Vårt lite för dyra, väldigt fina hotell med världens bästa frukost, taxichaufförerna som körde som galningar utan bilbälte, eller kanske katalanskan, detta ”hitte-på-språk” som är en osannolik blandning av franska och spanska?

Hmm, jag börjar väl berätta så får vi se var vi hamnar… Vi landade på Girona Airport 23.40 natten till skärtorsdag och tog flygbussen till Barcelona. Där hittade vi snabbt en taxi som tog oss till hotellet. Vilken färd genom staden! Inget bilbälte (på chauffören alltså, vi hade förstås på oss), galen hastighet rakt genom alla rödljus… Det var ju ingen trafik så det gick bra, men jag vill helst inte tänka på vad som hade hänt om någon hade fått för sig att korsa gatan på ett övergångställe… Väl framme på hotellet checkade vi in och fick vårt nyckelkort av den mycket trevliga nattportiern som inte med en min visade om han var ovan vid gäster som anländer två på natten. Rummet uppfyllde alla våra förväntningar, det fanns tom badrockar och ett litet badrumsset med kam, tandborste och skoputs! Vi stupade  snart i säng och sov sött med storstadens lovande brus utanför fönstret.

På torsdagen började vi med frukost i hotellmatsalen, och vilken frukost sen! Den hade allt man kan önska sig; äggröra med korv, bacon och grönsaksröra, tre sorters bröd att rosta, flingor (flera sorter) och mjölk (vanlig, lätt- och soja-), lufttorkad skinka, ostar, korvar, laxskivor, marmelader, massa färsk frukt, färskpressade juicer… Förstås även sötsaker som croissanter. Dessutom gott kaffe och te i små minikannor att ta med till bordet! (Ibland är jag lättimponerad, jag vet) En perfekt början på dagen!

Vi hade hört att Barcelonas turistbussar var ett bra sätt att få en överblick av staden så vi köpte varsitt tvådagarskort och hoppade på en buss vid Plaça Catalunya. Senare upptäckte vi att det fanns två bussbolag med delvis samma rutter, men då hade vi redan köpt vårt kort så vi lät bli att riskera grämelse genom att kolla vilket som verkade bäst. Istället konstaterade vi att den andra bussen såg ganska töntig ut och att alla coola turister säkert åker med samma som vi. 😉

Nä hör ni, om jag fortsätter i den här takten tar det ju en evighet att berätta hela resan, och jag vill ju visa bilder också… Jag hoppar över till teman istället; arkitekturen, maten, parker, språk och kanske ett övrigt-tema också (om jag har bilder/berättelser kvar). Här nedan följer tema ett; Barcelonas arkitektur, Gaudí och övriga modernistas.

2 responses to “Barcelona… del 1

  1. Mera mera!! 🙂

  2. I’ve been a few times in Catalunya but only a few hours in Barcelona – just the time to walk around Las Ramblas and have a Horchata de Chufas. Thanks for your visit.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

