Trädgårdsmässan II

Hej, hoppas ni har en bra helg! Här blåste det som attan igår, jag fick gå ut och rädda mitt miniväxthus i glas, det hade vält och en av glasväggarna hade kommit ur position. Det tog en bra stund att lirka det på rätt plats igen! Som tur var hade inget gått sönder i alla fall, och jag satte in det i förrådet så det inte skulle välta igen. Vårt platsbord på uteplatsen hade också vält så vi lade en jordsäck på för att tynga ner det, och jag lade en stor sten på locket till dynlådan – locket stod och slog i vinden, vi undrade vad det var för ljud vid frukosten… Jag har lagt fiberduk över några vintergröna buskar som skydd mot vårsolen – tyvärr lite för sent så de har redan fått bruna toppar, men bättre sent än aldrig – och den var jag tvungen att tynga ner med stenar runt om, annars flög den av som en ballong…

Här kommer lite bilder på mina inköp från trädgårdsmässan förra helgen, som jag nämnde i förra inlägget finns det gott om saker att handla, allt från växter till trädgårdsprylar. Mässan är full av fröfirmor, plantskolor, lökförsäljare, inredningsbutiker, företag som säljer dammar, växthus och verktyg – you name it! Jag försöker tänka på att inte handla för mycket och inte ryckas med, men jag måste erkänna att det var svårt på söndagen – då började nämligen reorna… Köp sex, betala för tre, lockade en julrosbutik med – men jag har inte riktigt plats för sex julrosor och ingen att dela med, så jag kunde stå emot… Däremot inte erbjudandet om det söta fågelbadet i gjutjärn som hade kostat 155 men som jag fick för 100 kr – bra pris! Redan på fredagen lyckades jag faktiskt pruta ned ett litet träd (!) från 180 till 140 kr genom att det var det enda jag hade kvar i kontanter – men på söndagen när jag gick förbi plantskolan såg jag att de hade satt ner priset ill 100 kr… Attans! Fast just det trädet jag köpte var inte kvar då så det kändes ok… 😉

Jag hälsade på Naturskyddsföreningen i deras monter och blev sugen på att göra bon till humlor och igenkottar – bra nyttodjur i trädgården! Dessutom blev jag helt ”hooked” på organisk odling – täckodling, gröngödsling… Och så fick jag förstås massa bra inspiration till saker att göra hemma och i trädgården.

One response to “Trädgårdsmässan II

  1. Det där med gröngödsling låter spännande tycker jag! 🙂 Det får du berätta mer om. Kul att få se fågelbadet på bild. Härligt! Trådspiras grejer är fina och som du skriver bör man absolut kunna göra något själv i någon slags tråd. Ja jisses vad det har blåst, men skönt i solen har det varit i alla fall. Ha en fin vecka!

    Kram från Karin

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

