Luffarslöjd och penséer

Nu är det verkligen vår, idag har det varit riktigt varmt i solen. Härligt!

Idag hade jag tänkt;

  • köpa och plantera penséer
  • kratta trädgårdslandet och förbereda för sådd
  • gå en vårpromenad

Det här gjorde jag:

  • köpte och planterade penséer
  • gick en vårpromenad
  • handlade och lagade tacos

Rätt bra ändå, två av tre… 🙂 Jag kanske börjar lära mig att sätta upp rimliga mål med mina lördagar. Och det var väldigt gott med tacos!

Igår hade vi pyssel, skulle egentligen ha varit förra söndagen men Mia på vars skola vi skulle vara blev sjuk, så vi sköt på det några dagar. Temat för kvällen var luffarslöjd, och jag blev helt såld – precis som på decoupage, scrapbook, betonggjutning… Det är lite farligt, jag börjar få många intressen… Måste se till att bli klar med pysselhörnan på övervåningen; där ska jag ha ett stort skrivbord med plats att sy och pyssla och massa smålådor och fack att stoppa undan saker i. Tanken är att jag ska kunna arbeta med projekt och ha dem liggande några dagar (helst inte veckor, hehe…) utan att det ändå blir alltför rörigt.

Det var svårt att välja bland alla tänkbara luffarslöjdssaker men till slut valde jag att göra ett ord, och med tanke på föredraget jag var på i torsdags var valet av ord lätt; Annikas uppmaning är ju ”Njut i din trädgård”!

Jag är riktigt nöjd, snart ska den få komma ut i trädgården och med tiden kommer den bli vackert rostig.

Föredraget med Annika var jättebra, och det var så kul att träffa henne efter att ha följt hennes blogg! Det blev en liten mini-bloggträff – min första! – eftersom flera trädgårdsbloggare var där. Jättekul att träffa alla, ingen nämnd, ingen glömd. Förstås köpte jag även boken En lisa för själen, den är full av vackra bilder och tänkvärda texter. På köpet fick vi bloggare fyra vackra vykort på bilder ur boken, dem tänkte jag rama in och ha på jobbet – så har jag nåt vackert att vila ögonen på under dagen.

Ha en fortsatt bra helg!

5 responses to “Luffarslöjd och penséer

  1. Hej du rara!
    Vilken tur att du fick lite behållning trots att jag glömde säga hälften.
    Kom liksom av mig när det inte funkade.
    Härlig dag du har haft.
    Undrar om man kan ha nässlor i tacos? Blev lite sugen på att testa det.. det är nog gott med nässelpeston i de där tacó bröden.
    Ha en skön kväll.
    Jag kom just in efter den där kvart promendaden på kvällen som blev 1 1/2 timme
    Livet i trädgården är undebart…
    Hoppas vi ses igen
    annika

  2. Vad bra att du fick köpt och planterat penséerna! 🙂 Ditt njut blev verkligen snyggt, både i verkligheten och på bild. Vilken bra idé att rama in Annikas fina kort. Jag funderar också på att ta med någon bild, men jag har ju en del hemma att välja mellan…

    Ha det gott och tack för igår! Kram!

  3. Vad innebär ”luffarslöjd” då? *förvirrande*

    Jag har fått lite pysselnoja också, men har fått det tillfälligt kväst av att vi renoverat bebisrummet – men nu började jag kika på broderier här – så himla avslappnande.. 🙂

    kramis

    • Luffarslöjd är hemslöjd i stål, kallas också trådarbete. Det gjordes först av luffare som använde överbliven ståltråd de hittade eller fick, därav namnet. Att göra ord är väl ett nytt påfund, det vanligaste är krokar, vispar eller små skålar, tex.

  4. Hej! Ville bara kika in och säga hej, var tvungen att springa lite innan det var slut föredraget i torsdags (eller ja, satt ju med spänning kvar hela föredraget, det var utlottningen jag sprnag ifrån.)

    Kul att du kände igen mig efter så länge, kände mycket väl igen din kompis.

    Mysig blogg du har, ska kiak vidare!
    //Maria

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

