Barcelona del 3 – Parc Guëll

Äntligen ett nytt Barcelonainlägg! När jag väl börjar titta på bilder från resan är det svårt att välja, eller snarare välja bort. Här kommer i alla fall lite bilder från Parc Guëll, en av resans höjdpunkter. Gaudí designade parken för sin mecenat Don Eusebi Guëll, som drömde om en trädgårdsstad i engelsk stil. Tyvärr bar sig inte projektet ekonomiskt och staden tog över parken 1923.

Parc Guëll är fylld av de mest fantastiska hus – de ser ut som sagohus, som pepparkakshus eller något ur Smurfbyn… Det är nästan svårt att tänka sig att folk faktiskt skulle bo i de här!

Vacker mosaik finns överallt och parken är också full av växter, även dem planerade av Gaudí för att se ”lagom” oplanerat ut.

Notera den blommande rosmarinbusken och det vackra körsbärsträdet (tror jag det är) i full blom!

Parc Guëll is an amazing parc in Barcelona, full of beautiful architecture and mosaice; it’s almost hard to imagine that these gingerbread houses were actually designed for people to live in! There are also lots of beautiful flowers, as the cherry and rosemary in bloom.

6 responses to “Barcelona del 3 – Parc Guëll

  1. Tack snälla, fint att du uppskattar min prosapoesi. Härliga bilder från Barca – jag vet själv hur svårt det är att selektera vilka bilder som ska visas upp. Men du har ju, som alltid, lyckats få till en samstämd helhet.
    Ha en fin helg du med, kramar!

  2. Vackra bilder. Misstänker att där även var varmt och gott.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

  3. Kul att få återvända till Parc Guëll genom din text och dina bilder! Det är verkligen ett fantastiskt ställe men jag kände inte till historien bakom (nackdelen med att inte ha med sig guidebok utan förlita sig på sällskapet när man reser). Tack för idag och krya på dig!

    Kram

  4. Jag såg nu! din fråga i min blogg… om gröngödningsfröerna. Det var blodklöver jag köpte, så det var väll ingen hjälp åt dig. Kolla på FOBOs hemsida det kanske står där vilka fröer dom hade med sig på mässan.

    Vad skönt med en resa, jag hoppas jag få åka någonstans i sommar… vi får se, ska måla om huset!!

  5. Tack vad gullig du är. Ja det är ju så att ibland orkar bara inte kroppen med men trädgården finns ju kvar även om jag inte gör nåt åt den i år. Får ta nya tag så fort jag klarar av det. 🙂

    Månadsbilderna ligger uppe men de är färglösa och tråkiga eftersom solen vägrat visa sig sista veckan.

    Ha en fortsatt härlig helg vännen!
    Kram Mia

  6. Veronica; tack så mycket, vad kul att du gillar dem!
    Birgitta; ja det var varmt o skönt i solen, men blåste rätt kallt, nästan som här hemma… Men våren hade ju kommit bra mycket längre förstås, det är en månad sen vi var där nu och då blommade det som ovan!
    Blomkronan; Ingen fara. 😉 Jag mailade dem och fick svar; subklöver var det!
    Karin; tack själv, och ja, jag gillar att läsa på lite historia om de platser jag besöker – men jag har kort minne, så jag fick kolla guideboken igen när jag skrev inlägget…
    Mia; Så sant, du får ta nya tag när orken finns där! Nu har jag länkat till dina bilder i mitt inlägg om månadsbilder. 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

