Lisebergs trädgårdsdagar

I helgen är det trädgårdsdagar på Liseberg, en av vårens höjdpunkter om man som jag är trädgårdsnörd, eh, väldigt trädgårdsintresserad. Jag är medlem i ett trädgårdssällskap, Svenska Örtasällskapet, som varje år har en monter på ”rådgivningsgatan”. Där visar vi upp olika örter och vad man kan göra med dem, säljer lotter och värvar medlemmar. Jag blev själv värvad på Lisebergs trädgårdsdagar för fyra år sen, och i år var tredje året jag stod i montern.

I montern delade vi upp örterna i olika användningsområden; mat och kryddning (inkl brännvinskryddning som är väldigt populärt, särskilt bland medelålders män); hushållsörter (färga tyger, insektsmedel, tvätta mm); magiska örter; kärleksörter (för att främja eller motverka…) och måbra-örter, som vi kallar det man traditionellt har använt för att tex mildra sömnproblem, lindra insektsbett och brännsår, bli piggare, etc. Jag har själv testat att dricka te på citronmeliss för att sova bättre och det funkade, jag fick lugnare sömn och färre drömmar.

Jag älskar att prata med folk så det är perfekt för mig, och ju mer jag lär mig, desto lättare har jag att berätta och inleda samtal med folk. T ex kanske jag berättar att man ska plantera åbrodd nära ingången till huset, eftersom den sägs skydda mot både ormar och trolldom. ”Och jag har varken ormar eller troll så det funkar verkligen!” lägger jag till med ett leende. Sen brukar samtalet vara i full gång… Av en kille blev jag ”beskylld” för att vara en jättebra försäljerska, men jag vet inte jag – jag prackade ju mest på honom våra gratisbroschyrer, inte mycket till försäljning… Något som slog mig var hur många unga som kom fram och pratade med oss, det var trevligt! Annars brukar jag sänka medelåldern med ett antal decennier i sådana här sammanhang… 😉

Tyvärr var vädret inte alls med oss, det både regnade och blåste. Lördagen brukar vara så full av folk att man får kryssa i gångarna och armbåga sig fram vid stånden, men igår var det riktigt glest. Vi hade också klart mycket färre folk än vanligt, men med tanke på vädret tycker jag ändå att det kom hyfsat med besökare. Något som drog ner humöret för min del var att jag i fredags började få ont i halsen, och igår blommade förkylningen ut ordentligt. Jag nyste och snörvlade och kände mig allmänt dassig, och frampå eftermiddagen tyckte inte mina kompisar att jag borde vara kvar längre så de skickade hem mig… Idag har jag legat nerbäddad hela dagen och bara sett det vackra söndagsvädret genom fönsterrutan. Usch för att vara sjuk! Inte nog med att jag missar en dag till på Liseberg (fast jag är förstås glad att det gick att lösa utan mig), jag missar även en träff med pysselgruppen! Idag skulle vi göra teatermasker, ni vet sådana de har i Fantomen på Operan… Trist att jag inte kan vara med.

Pga vädret och min förkylning blev det inte så många foton tagna som vanligt – jag brukar komma hem med hela kameran full – men här kommer i alla fall några stycken. Klicka gärna på bilderna för att se dem större!

Hoppas ni har haft en bra helg! Nu ska jag göra te på timjan, det lär hjälpa mot förkylning. Blandar nog i lite mentolhonung som jag köpte igår också!

Yesterday I attended the Flower Show at Liseberg, the amusement park in Gothenburg. It’s always a great event, I love to meet people and talk about herbs and how to use them, however yesterday was rainy and I had a cold so it could have been better…

7 responses to “Lisebergs trädgårdsdagar

  1. Hej
    Ju större man har ju mer köper man och ju mer har man att ta hand om.
    Härlig pense och visst ser det ut som den gråter.
    Micky Mouse eller? något sådant eller?
    Hade gärnat varit med på en runda på Lisseberg men det ärlite långt att köra för det.
    Ha en skön kväll

    Annika

  2. Krya på dig gumman, hoppas du mår bättre idag!
    Drick mycket vatten också så sköljer du ut förkylningen 🙂
    och vitlök i mängder!!!

    Stora kramar

  3. Jag missade mässan helt och hållet i år på grund av en dunderförkylning. Trist… Men nästa år så syns vi kanske där..?
    Krya på dig!

  4. Kul att se dina bilder. De blev ju jättebra! Tråkigt att du blivit ännu mer förkylt, kan tänka mig att det inte var direkt bra att stå i regnet på Liseberg igår!? Hoppas timjanteet gör underverk!

    Kram Karin

  5. Oh, snacka om att ständigt få odla vidare på sitt intresse:) Trädgårdsdagar, ser piffigt och strålande ut. Synd bara på din förkylning. Och tack o tack för dina värmande kommentarer, jag fylls av en fin eufori. Kul att du uppskattar bloggen, så som jag gör med din. Även för att man lär känna personen bakom:) Och nej, inga en-lektioner här inte, men ibland känns det som om engelskan fyller ut rytmen på annat sätt än svenskan. Kanske för att man jobbar olika med språken beroende på humör per inlägg. Men givetvis prioriteras oftast världsspråket svenskan allra först;)

    Kramar och krya!

  6. Hej! Vad kul att du tittat in på min sida. Nu ska jag läsa runt lite hos dig. Du verkar ha en del att lära mig om örter.

    Cilla♥

  7. Skoj att du har ett intresse som du brinner för! Det behövs lite såna guldkanter i vardagen helt klart. Jag får anställa dig sen när det är dags för våra planter i trädgården. Kan du dessutom hålla okidéer i liv så är det en bonus. 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

