Miraculix kommer bli grön av avund

Idag fick jag ett spännande paket på posten, från en snäll odlait (från forumet på Odla.nu) som hade skördat mistelbär (Viscum album) och skickat till mig! Så här står det i anvisningen jag fick med mig;

Så fröerna så snart som möjligt när det inte är risk för nederbörd det närmaste dygnet. Tryck ut fröet ur bäret, det fastnar med hjälp av den ”gele” som finns runt fröet inuti bäret. Fröet sättes på en lodrät lillfingertjock gren. Sätt 3-4 frö intill varandra, då har något av dem lättare att gro. Försök att sätta fröet så att det inte direkt får den starkaste solen, då torkar det lätt innan det hinner gro fast, men heller inte så att misteln senare växer i djup skugga.

Det var inte helt lätt att få fröet att fastna på trädet, eller rättare sagt så fastnade det på fingrarna så det var svårt att få loss det… Jag har läst någonstans att fåglar som äter mistelbär blir så irriterade av att bäret klibbar i rumpan när de ska få ut det att de gnider rumpan mot en trädgren, och häpp! så fastnar fröet och kan gro. ”Smart” av misteln, som ju är en parasit och behöver en trädgren för att gro… Men tänk om en fågel istället gnuggar sig mot en sten? 😮 😉

Har du ett träd inom Malus-släktet får du bästa resultat, men om du saknar någon form av äppleträd, så prova att sätta fröerna på ett päron-, plommon-, körsbärsträd. Annars får du prova på någon annan form av lövträd som lönn, bok, syren, rönn, m fl.

Eftersom jag inte har något äppelträd satte jag fyra frön på mitt krikonträd och fyra på pärlrönnen. På fredag ska vi åka till en plantskola och köpa fler buskar och även ett prydnadskörsbärsträd, då tänker jag testa på det också (jag har bär kvar, fick så många).

Den virtuella floran står det att mistel växer

framförallt på lind och lönn, men andra träd som aplar, hagtorn och popplar kan också vara värd för mistlar.

Om du klickar på bilderna ser du två små ”tentakler” på vissa frön, som jag antar kommer bli groddarna. Åh så spännande att se hur det går! 😀

Today I got some mistletoe seeds by mail, and I immediately went out to put some seeds on the two small trees I have. I’m very excited to see how it goes; when will I be able to harvest my own mistletoe for Christmas?

4 responses to “Miraculix kommer bli grön av avund

  1. Inte bara Miraculix – JAG är också grön av avund!!

    Hoppas hoppas du lyckas!

  2. Ååå så klart jag vill! Skickar dig gärna ett par White Lion i utbyte =)

    Meen tyvärr hittade jag inte din epostadress just nu, vill du maila mig?
    mail@*vildaparadis.se – fast utan stjärnan då.

  3. Heisann!

    Jeg har prøvd dette en gang på et epletre til naboen (med hans assistanse)- uten anvisning. Året etter hadde han glemt at vi skulle få misteltein, og sagde ned hele greina! Nå er han død…, men treet står der fremdeles.
    Kan jeg lenke til dette innlegget?
    Kunne godt tenke meg å prøve en gang til. På vestsiden av Oslofjorden (jeg bor på østsiden) er det masse misteltein. Jeg stirrer og stirrer opp i trærne hver gang vi kjører til Lia.
    Se
    livetilia.blogspot.com … neste vår skal jeg stoppe og ta et bilde og legge inn der.

  4. Du kanske redan har sett den här länken, men annars tyckte jag den var bra eftersom man ser hur det ”ska” se ut i olika stadier: http://www.naturochtradgard.se/press_409.html

    Jag ska vara med i din utlottning! Jag har bara inte hunnit än.

    Kram

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

