En härlig kväll på spa

Gårdagskvällen tillbringade jag på spa, närmare bestämt St Jörgen Park Resort på Hisingen, Göteborg, ihop med två av mina bästa vänner, Mia och Louise. Vi har varit där en gång förut, för ett drygt år sen, och pratade redan då om att göra det till en årlig tradition. En gång är ingen gång, två gånger är en vana och tre är en tradition säger man ju, så en gång till så…

Vi började kvällen med japansk tvagning, som går till så att man sitter på en låg pall och fyller på et t litet ämbar med vatten som man sedan häller över sig själv. En gång över höger axel, en gång över vänster och sista gången över huvudet. Så skönt att jag gjorde det både två och tre gånger… Sedan gick vi ut i ”himmelriket” som spadelen kallas. Första anhalten var mineral- och arombastun med lågmäld klassisk musik och behaglig mineraldoft. Sedan gick vi till kneippbadet, där man vadar i ömsom varmt, ömsom kallt vatten för att få igång blodcirkulationen. Nästa upplevelse är den tropiska duschen, där riktigt varmt vatten strilar ur duschen tillsammans med orangerött ljus och en doft av tropisk frukt. Var det fågelkvitter också, eller inbillade jag mig bara? För den modiga finns även en variant som kallas ice rain, där vattnet verkligen är iskallt och doften är menthol. Där kippar man efter andan vill jag lova, och tvingas intala sig själv att det säkert är jättenyttigt…

Efter detta kände vi för den gröna poolen, en grund pool där man ligger stilla och bara flyter i det gröna vattnet, under en ”stjärnhimmel” av dioder. Avslappning är bara förnamnet… En annan favorit var ångbastun där hett vatten droppar ner från taket och blandar sig med ljuset från de tusen ”stjärnorna”. En uppfriskande doft av eukalyptus blandar sig med de heta ångorna och ger hela bastun en känsla av reningsbad. Underbar! Man kan inte sitta där för länge dock… Eller ja Louise kunde, men hon är nog född i fel världsdel, det kan aldrig blir för varmt eller för mycket sol för henne… 😉

När vi kände för en paus i upplevelserna försåg vi oss av te- och fruktbordet och begav oss till utomhuspoolen. Det är en särskild känsla att sitta utomhus i 5 plusgrader, med varmt vatten upp till halsen och ångan som driver över vattnet som älvdans. Vi var rörande överens om att åtminstone en av oss borde se till att bli så pass rik att hon kunde bygga en sådan utomhuspool i sin egen trädgård. Poolen var väl lika stor som hela vår trädgård så i så fall måste vi flytta till större… Men drömma går ju alltid!

Till slut hamnade vi i inomhuspoolen med både vattenfall och bubbelpool, innan det var dags att göra sig i ordning för middagen som ingick i det paket vi hade bokat, kallat Stardust. Jag hade tvättat håret på morgonen men de hade så härliga duschserier på spat att jag inte kunde låta bli att testa dem. Purifying schampoo med blåbär & enbär, jo man tackar! Känner du doften? frågade jag S när jag kom hem, men han är ju förkyld så det gjorde han inte… 😉

I omklädningsrummet fick vi oss ett gott skratt med tanke på hur olika vi är, fastän vi har hängt ihop sen gymnasiet (eller kanske just därför, vi är vänner sen innan man började utvecklas åt olika håll); ”Det blir nog inte så mycket smink” sa Mia och jag höll med, ”vi vet ju ändå hur vi ser ut…” Sen står hon ändå vid spegeln och lägger på både foundation och rikligt med ögonskugga! ”Inte så mycket”, det innebär för mig att jag skippar mascaran som annars är det jag kallar ”vardagssmink”, använder jag ögonskugga och läppstift är det verkligen fest… 😛 😀

Middagen var riktigt god, dessutom blev det visst nåt fel så vi fick trerätters istället för tvårätters som vi hade bokat och betalat för… Dåliga människor som vi är så sade vi inte till utan låtsades som ingenting – servitrisen glömde hela tiden bort att en av oss var vegetarian så vi tyckte vi fick lite kompensation för det genom en gratis efterrätt… 😉 Förutom att maten smakade fantastiskt var det vackert upplagd vilket jag gärna delar med mig av. De härliga färgerna är ju något man själv kan försöka återskapa, även om jag nog inte kan få till så goda smaker…

Ja det var en underbar kväll med njutning, skratt och tjejsnack i en härlig kombo. Jag längtar redan till nästa gång!

Last night I went to a spa with two of my best friends. It was really great, the spa was wonderful and the food excellent. I wish I could do this more often!

2 responses to “En härlig kväll på spa

  1. Åh, låter riktigt härligt, så skönt att unna sig en kväll av avslappning, mys och tjejsnack! men du.. hällde man vatten över sig skälv? inte själv då? ;-P (språknörden slår till igen hihi)

    puss

  2. Nu blir man otroligt sugen på att åka ner till Göteborg bara för att ta del av denna sortens annorlunda spa resort. Låter uppfriskande med allt vad det innebär med menthol och eukalyptus.

    Låter som om du har en rejäl utbildning att livnära dig på resten av livet. Och förstår nu varför du och Frankrike nästan är ett par, så mycket franska som du lyckligt fått lära dig. Ja, littvet är en välbehövlig kurs för skrivandet och för den som söker perspektiv och sammanhang på 4 litteraturepoker. Men du har ju så det räcker:) Folkhögskola var ett år Text-och Bildkommunikation och sedan ett år Grafisk Formgivning.

    Kramar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

