Blommig fredag – tulpanfrossa

Nu är tulpanens tid. Dess vackra kalk höjer sig på smäcker stjälk över ett friskt grönt bladverk. Färgerna spelar i kvällsljuset, samspelar med varandra. Bina surrar kring tulpanerna och Alliumbollarna, yra av nektar. Snart börjar förfallet, den vackra dekadensen; blomman vecklar ut sig, kronbladen faller av en efter en. Kvar står pistillerna som statyer över det fallna. Men än är blomman hel, än fäller blomman ihop sig i solnedgången och öppnar sig mot solens första strålar.

Blommig fredag, det var länge sen! Katarina har ju slutat med utmaningen men jag kände mig sugen på lite blomsterprakt. Visst är tulpanernas färger härliga! Det är en blandning jag köpte i höstas, Purple sensation tror jag den heter. Jag samplanterade dem med allium eller kirgislök som skulle vara lila och vit, men hittills har alla blivit lila… Jaja, kunde vara värre. 🙂 Jag gillar särskilt tulpaner när de är precis på gränsen till att vissna, det är något vackert i förfallet… Ungefär som en mossig ruin, det älskar jag också! 😀

Trevlig helg på er!

7 responses to “Blommig fredag – tulpanfrossa

  1. Trodde att tulpansäsongen började runt januari-februari, då jag har för mig att några blyga buketter vågar sig på till en liten hög, i något hörn runtom i matbutikerna. Men kanske är det en illusion av en vår det där, för enligt trädgårds/växt-experten är det ju nu som det råder högtid för dessa simpelt vackra varelser!

    Självklart ska vi ses på bloggträff! Jag hojtar om vägarna bär dithän och du självklart tvärtom:)

    Kramar!

    • Jag förstår hur du menar, fast de tulpanerna är importerade eller uppdrivna – såna man sätter själv i trädgården brukar blomma i april-maj. Så de har ju blommat ett tag nu, men jag tycker de är som vackrast när de är fullt utslagna… 🙂

  2. Ja det var frossa till 100%
    Fint collage.
    Ha en skön söndag
    Annika

  3. Tulpaner, när kronbladen nästan är på väg att ramla av, gillar jag också. Vackert collage.
    Ha det gott
    Birgitta

  4. Urläckert collage:-)
    Ha det gott! H.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

