Blommig fredag – Vitplister, nässle-look-alike

Vitplister, Lamium album på vetenskapligt språk, är förvillande lik en brännässla när den inte blommar. Första gången jag såg ett bestånd av den på väg ner mot spårvagnshållplatsen så trodde jag också att det var brännässlor, och tänkte ”Vad konstigt, jag har aldrig tänkt på att nässlor har så fina blommor..?”. Men lite senare stötte jag på växten i ett annat sammanhang och insåg att det är två helt olika arter – de är inte ens släkt (Brännässla heter Urtica dioica på vetenskapligt språk). Kanske liknar vitplistern sin brännande look-alike med flit, som ett kamouflage? Ungefär som de små blomflugor som ser ut som getingar tills man noterar hur de står still i luften vilket getingar inte gör…

Bilder från Den virtuella floran.

Häromdagen när jag var ute i trädgården så pratade jag lite med våra grannar, som höll på att gräva ut en remsa längs huset där det växte mynta och just vitplister. Jag frågade om de skulle slänga den, för i så fall kunde jag gärna ta den… Och följande lite roliga (åtminstone rolig för en trädgårdsnörd) dialog utspann sig:

Jag: Ska ni spara den där vitplistern..?

Hon: Den där? Är det inte brännässla?

-Nej, det ser ju ut som det, men det är vitplister. Förr i tiden användes den som medicinalväxt.

Han (som är engelsman): No no, its a she-nettle, that’s why it doesn’t sting!
(eh, ok…? ;))

Jag hämtar en bok och visar vitplister, och eftersom deras exemplar blommar var det rätt lätt att övertala dem. Han går in för att kolla vad det heter på engelska, kommer strax tillbaka:

-Its called dead-nettle in English, so its the same family!

Jag brydde mig inte om att överbevisa honom om att de inte alls är släkt, vilket man ju ser på att de har olika vetenskapliga namn… 😛 Men de ville ändå inte ha kvar den, så jag grävde upp några och satte i min örtagård. Hurra!

I boken Våra läkande växter av Raimo Heino står det att vitplister genom tiderna har använts mot ”kvinnosjukdomar”, som flytningar, blodbrist, riklig menstruation, underlivsinflammation mm. Dessutom har den intagits mot hörselprobem, svårigheter att kasta vatten och som blodreningskur. Även idag används den i naturmedicinen vid vita flytningar, blåskatarr, underlivsinflammationer och hudutslag. Man kan använda den färsk eller torkad, både blad, stängel och blommor kan användas.

Tag 1-2 msk av den färska eller 1-2 tsk av den torkade växten och häll över kokande vatten. Låt stå och dra i 10-20 minuter, sila och drick en tekopp 2-3 ggr dagligen (!) under några veckor.

Hmm, hoppas den smakar gott då… 😉

Man kan också koka upp örten i vatten, sila och använda utvärtes för att skölja underlivet (det står inte mot vad men jag antar att det är mot samma saker som teet).

En intressant detalj är att brännässla faktiskt används mot delvis samma saker som vitplister; svårigheter att kasta vatten och blodbrist, men även mot led- och muskelvärk, mm.

6 responses to “Blommig fredag – Vitplister, nässle-look-alike

  1. Säkert en vanlig sammanblandning.
    Om du nyper av blommorna kan du suga ut den lilla sockerdroppe (nektar är det väl?) som sitter längst bak på vitplisterns blomma. Barn brukar tycka det är jätteskoj! (Och såna barnsliga som jag tycker också det!)
    ”Nellan” Eva

  2. Oj vad jag får lära mig mycket genom att läsa din blogg. Och denna fakta är inte alls tråkigt beskriven, till skillnad från annan ”standard-fakta”:)

  3. It is Valkopeippi in finnish. I have it in my garden too. Last summer my daughter say to me ” mam, why you don´t have told me that nokkonen (Urtica dioica, I don´t know what it is in english) has so beautiful flowers? 🙂

    • Hello, how nice to get a Finnish reader! 🙂 I used to write a small English summary at the end of each blogpost, maybe I should start again… (But then again, apparently you do read Swedish!) Urtica dioica seems to be called ”Common nettle” in English, according to Den virtuella floran.

  4. Är vitplistern också ogräsartad? (Som min underbart söta rosenplister som ännu inte fått ett hem där jag inte är rädd att den kväver nån ^^)

    • Jag vet faktiskt inte men tror inte det, de stånd jag har sett med den har varit ganska beskedliga och verkar vara lika stora i år som förra året, så… 🙂 Rosenplister låter väldigt söt, är den lik vitplistern i övrigt?

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

