Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón

För några år sen läste jag boken Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Det var en av de bästa böckerna jag någonsin har läst, otroligt fängslande! I julklapp nu senast fick jag författarens nästa bok, Ängelns lek, och den var nästan lika bra den. Det handlar om David, en halvlyckad författare som drömmer om genombrottet. En dag blir han kontaktad av en förläggare som vill att han ska skriva en bok åt honom, men inte vilken bok som helst… Efter ett tag börjar David misstänka att något är skumt. När han börjar nysta i det förflutna händer mystiska saker och hans liv börjar alltmer likna de personer han försöker finna sanningen om. Allt går fel, han är olyckligt kär och någon verkar vara ute efter honom – eller är han bara paranoid?

Inget är som det verkar i den här berättelsen, precis när jag tror att jag har fattat hur saker och ting hänger ihop, vem som är ond och god, kommer en vändning och allt ställs på ända. Och en till. Och en till. Till slut är jag lika förvirrad som huvudpersonen själv. Även efter att jag har läst ut boken fortsätter historien att snurra i huvudet, den följer mig långt efteråt.

Historien utspelar sig precis som Vindens skugga i Barcelona, men inte det mysiga och pittoreska Barcelona man hör om i reseskildringar (och som jag själv besökte i påskas). Här är staden regnig och dyster, närmast olycksbådande, och den vilar på mörka hemligheter. En viktig roll i historien spelar en bokhandel (samma bokhandel som i Vindens skugga), men personerna i de två böckerna är inte desamma. Ännu en likhet mellan böckerna är att huvudpersonerna driver en egen undersökning och efterhand börjar bli alltmer lik den han undersöker eller letar efter.

Ruiz Zafón har ett fantastiskt språk och en sällsam förmåga att bygga upp spänning. Mot slutet kan jag visserligen känna att det blir lite väl många vändningar, och greppet med att länka samman historien och nutid känns igen väldigt mycket från den första boken till den andra. Samtidigt är det mycket det som ger historien sin charm, och författaren är ju inte ensam om att ha en distinkt stil som känns igen. Jag tyckte till exempel att Vindens skugga var bra mycket bättre än Da Vincikoden som kom samtidigt och som blev så omtalad. Ruiz Zafón förtjänar verkligen mer uppmärksamhet och lite av den hausse som Dan Brown fick! Faktum är att alla jag känner som har läst Vindens skugga tycker den var lika bra som jag, och jag har dessutom fått kommentarer i bokhandeln om hur bra den är alla gånger jag har köpt den – har nog gett den till tre personer hittills…

Jag rekommenderar verkligen både Vindens skugga och Ängelns lek, Vindens skugga får betyget 5 av 5 och Ängelns lek får 4 av 5 – egentligen mest för att det som gjorde den första så bra är lite för likt i den andra. Det vore intressant att höra om någon läser dem i omvänd ordning; känns då Ängelns lek ännu bättre? Jag vet att Helena har läst Vindens skugga, här kan ni läsa hennes recension av den. Jag håller med om allt men kan inte skriva en egen recension 5 år efter att jag har läst den. Hmm, börjar kanske bli dags att läsa om den… 🙂

Some years ago I read a book called Shadow of the wind by the Spanish author Carlos Ruiz Zafón. I absolutely loved it, and this Christmas I got the next book by the same author; Play of the Angel. Both stories take place in Barcelona, however a grey and loomy one, and one of the main themes is a book shop. David, a not so successful author, experiences mysterious things and starts his own investigation to find out more about the history. Soon he realises that someone’s after him – or is he only paranoid?

There are many turns in this story, so many that after a while I am as confused as the main character. The story really gets me and follows me for a long time afterwards – just like the first book did. Somtimes I feel, though, that there are even too many turns to it, or rather that it’s a bit too similar to the first one. However, this is what makes the story so great and Ruiz Zafón is hardly the only author with his own unique style. I actually liked these books much more than The Da Vinci code which came at about the same time. I give Shadow of the wind 5 out of 5 and Play of the Angel 4 – actually most since it’s so similar, so maybe if you read it in the reverse order you’ll think different!

6 responses to “Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón

  1. ojoj o min recension blev ju bara inklippt från förra bloggen, måste nog skriva om den lite ser jag när jag kollar din länk.. ”när jag tog med den” betyder ju på resan… kommer såväl ihåg hur jag satt på verandan till vår bungalow på Koh Phangan och läste ut hela boken medan Robban låg o sov inne i huset 🙂 SÅÅÅ spännande..

    Måste nog ta o läsa Ängelns lek också.. har fingrat på den många ggr i bokhandeln men tänkte vänta tills den kommer ut i pocket och nu har den det tror jag 😀
    Håller med om att språket är fantastiskt, undrar hur det är på spanska, nu är det ju ändå översatt och ändå så bra!

    kram

    • Ja det har jag också tänkt på, tänk att läsa den på originalspråk! Om du inte hinner köpa den innan vi ses kan du låna min över sommaren, S håller på o läser den nu så han borde vara klar tills dess… 🙂

  2. Vilka fina och genomarbetade recensioner du skriver! 🙂 När jag läser om den här kommer jag genast att tänka på Paul Austers New York trilogi som jag skrev om i februari på min blogg. Jag får känslan av att författarna använder sig av liknande grepp. Hur som helst blir jag nyfiken så jag får sätta upp Carlos Ruiz Zafón på sommarens allt längre läslista!

    Kram Karin

  3. Jadå, det är alldeles trevligt att ha en fransyska till väninna, språkkunskaperna tyglas starkt:)

    Du är duktig på recensioner, man får en rättvis bild av boken och blir aningen frestad till att läsa den! Har den hemma, ej läst, borde, men ska bara plöja igenom några andra på listan. Säger till när jag läst den:)

    krams

  4. Jag älskar också vindens skugga! Ska nog läsa den här också, tack för tipset =)

  5. Jag har velat läsa den ett tag nu, tack för påminnelsen!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

