Barca-aa, Barca-aa…

På tal om den VM-feber som nu råder… På påskafton begick jag min debut i fotbollssammanhang, att titta på en match alltså. Och vilken debut sen; att se Barca vinna med 4-1 mot Atletico Bilbao, på ett fullsatt Camp Nou, var häftigt även för en totalt ointresserad person som jag själv. Utanför arenan fanns en affisch med vår egen Zlatan, där hans citat fanns på både katalanska och engelska (man får nog klicka upp bilderna för att kunna läsa det minsta);

Hand upp de som ärligt kan säga att de förstod den katalanska texten utan hjälp av den engelska? Nej jag tänkte väl det.

Barca är inget vanligt fotbollslag, det är närmast en livsstil… I souveniraffären kan man köpa allt från kläder till kortlekar och vinöppnare med lagets emblem på. Stefan köpte en halsduk och jag ett vykort med Zlatan… 🙂

Under matchen viftade fansen med flaggor av alla de slag – det fanns till och med en svensk flagga i ett hörn! Tyvärr skadade vår stolthet sig på uppvärmningen så vi fick inte se honom in action – men då Barca vann ganska lätt kanske han ändå hade fått vila.

Här har Barca just gjort mål

Jag är som sagt helt ointresserad av fotboll men det var ändå en mäktig upplevelse att sitta på Camp Nou tillsammans med nästan 100 000 fans. Stämningen gick nästan att ta på, och det var så enormt stort! Svårt att fånga på bild… Tack vare att ingen alkohol såldes var det trots folkmassan rätt lugnt, det var inget av den hätska stämning som man läser om man uppstå på tex svenska derbyn.

En bit in i andra halvlek började jag ändå tröttna lite och koncentrerade mig istället på publiken. Det var många barn på matchen och de flesta hade Barcahalsduk och/eller matchtröja, som de här två killarna som satt och kastade pappersflygplan av programmet på slutet – som deras pappa vek åt dem! 😀

Och den här lille sötnosen var klädd som en korsriddare i Barcas färger…

Om du besöker Barcelona så är nästan en match ett måste, lika spanskt som tapas!

One response to “Barca-aa, Barca-aa…

  1. Roligt att du uppskattade det! Men sådana ”happenings” är ofta häftigt oavsett intresse s a s. Ibland kan man även som fotbollsfan bara stanna upp och kolla på allt runomkring. Syns om nån vecka då?

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

