Pyssel – måla i shabby chic

Förra söndagen hade vi sommaravslutning med pysselgruppen och målade smålådor, ramar och annat i shabby chic-stil. Det blev jättefint! Jag målade två lådor, en korg och tre ramar  – två små som bara blev vita och en lite bredare som målades blå med ”krackeleringslack”. Det är en kul produkt som jag inte hade sett innan, som målas på mellan två färglager och får det övre lagret att fint krackelera.

Dessutom målade jag en träbit som nog ska bli en skylt av något slag, jag ska bara komma på vad det ska stå… 😉 Både Karin och Kajsa gjorde liknande skyltar och som ni ser hade de samma tema…

Den här skulle ju också passa i min trädgård… om jag kunde texta lika fint! Hmm, kanske ska hyra in Kajsa som spökskrivare… 😀

Här är en ”useful box to put things in”, som Nalle Phu skulle ha sagt;

Före - en trälåda från din bil, inte så kul...

... och efter - en vitmålad lite lagom avskavd låda. Mycket bättre!

Lärdom till nästa gång: betsa eller måla ljust trä först om den vita färgen ska skavas bort lite – det är inte lika snyggt när ljust trä skiner igenom, mycket finare med mörkt.

”Vad synd att det har skavts av lite redan…” retas Stefan. Pfu, säger jag, du fattar inte, det SKA VA så! 😉

2 responses to “Pyssel – måla i shabby chic

  1. Ja det var verkligen mysigt och snyggt blev det! 🙂 Den där krackeleringslacken vill jag pröva att använda igen…

  2. Shabby chich är en av favoriterna, dock är det dåligt med det i mitt hem. Mysigt med pysselsöndagar, du pysslar mycket både i bl a trädgård och på träffar. Gillart!

    Har inte hängt med i debatten eller ´bråket’ mellan Schulman och Linna, men absolut – visst får man avsmak i det här fallet, trots att den förres blogg stundtals är fyndig. Men tack för tipset, ska kolla in L´s blogg lite mer – så att säga göra en närläsning av den:)

    Juste, hoppas du kommit nånvart med den sista meningen på katalanska..?

    Kramar!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

