Ta sticklingar av buxbom

Juni-augusti är rätt tid att ta buxbomssticklingar, enligt den eminenta boken Förökning av trädgårdens alla växter av Ingela Jagge.

Sticklingar av buxbom ska vara halvförvedade; den nedersta delen av sticklingen består av brun halvhård ved, medan den övre fortfarande är grön. (Jämför örtartade sticklingar som är helt gröna och förvedade sticklingar som är helt bruna.)

1. Moderplantan. Sticklingarna tas från mitten av plantan.

2. Sticklingen bör vara ca 5 cm lång, de nedersta bladen tas bort så det bara är några blad kvar längst upp. Vintergröna växter ska helst ha en liten ”klack” på sticklingen, dvs man drar av sticklingen nedåt och får med lite av den förvedade stammen där det finns rotbildningshormoner.

3. Stick ner sticklingarna i en kruka med såjord eller sandblandad jord som har vattnats. Stick inte hål i jorden med sticklingen, då kan den skadas, utan gör hål med en pinne eller ett såverktyg, stick ner sticklingen och fös tillbaka jord runt om så det sluter tätt.

4. Täck gärna krukan med fiberduk eller plast som håller kvar fukten. Placera krukorna varmt, gärna med undervärme 22 grader (det skippar jag eftersom jag har dem utomhus). Håll jorden fuktig.

I boken står det att det tar ”upp till sex veckor eller längre” innan sticklingarna rotar sig, lite oprecist tycker jag… Men jag antar att det dröjer lite då, innan jag får min formklippta häck runt trädgårdslandet… 😉 För sen ska de ju formklippas också.

Bild lånad från odla.nu/artiklar

3 responses to “Ta sticklingar av buxbom

  1. jag har massor med egna buxbom, toppen.

  2. Ett bra sätt att få fler p lantor.
    Kram!

  3. Vilket bra tips! 🙂 Påminner mig om att jag ska titta på hur mina sticklingar mår. Inte gjorda enligt konstens alla regler men vid liv….

    Hoppas du får en fin helg!
    Kram Karin

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

