Fem finaste i trädgården just nu

Tack för alla kommentarer på mitt förra inlägg – vad kul att höra om era familjeuttryck! Det är kanske inte bara min familj som är lite ”knäpp”… 😉

Jag hakar på Moseplassen och Hilde och visar de fem finaste i min trädgård just nu.

Blodfläder Sambucus nigra ‘Black lace’ har läckra flikiga, nästan svarta, blad och söta rosa blommor. Ihop blir det riktigt snyggt!

Mitt kära Marseillegräs matchar flockliljan Lilium x hollandicum ‘Lollipop’ perfekt! Krävdes lite trixande för att få dem att båda vara snygga på samma bild…

Svart ettårig vallmo (vet inte familj eller sortnamn tyvärr) är lite svår att fota men väldigt snygg ihop med ljusblå honungsfacelia. Efter att ha haft några plantor förra året har jag den nu i hela landet… 🙂

Albarosen ‘Minette’ eller Amandarosen, som vi kallar den i min familj (efter min farfars mamma som hade den första, följ länken för att läsa mer) blommar med ljusrosa doftande blommor. Den tål inte regn så bra så jag hoppas det soliga vädret håller i sig så att resten av knopparna slår ut – den här blomman hann precis slå ut innan åskregnet kom.

Muskatellsalvian Salvia sclarea är en tvåårig salvia som doftar starkt aromatiskt, förr användes den för att förbättra surt vin och ge det en söt ton, ungefär som muscatvin – därav namnet. Blommorna som kommer andra året är stora, doftar och består av många småblommor.

Nu har vi riktig sommarhetta, 30 grader både idag och igår. Idag badade vi i en av sjöarna precis i närheten – härligt att ha gångavstånd till skog och sjö! Det är nästan för varmt att vara ute i solen, men inte vill man sitta inne vid datorn heller… Snart åker vi dessutom iväg på semester så då blir det nog lite färre blogginlägg.

Njut av sommaren!

4 responses to “Fem finaste i trädgården just nu

  1. Åh, Black Lace säger jag bara! Farligt vacker. Ja, sen är ju de andra fina de med. Du har verkligen gröna fingrar må jag säga. Eller mer regnbågsfärgade fingrar, som har en förmåga att trolla fram sådana här konstarter.

  2. Många snyggingar här idag:-)
    Tyckte den där vallmon var urbäst:-) Måste väl ha varit en ettåring?
    Läste också nedanstående inlägg om hyvelbänken, den är helt klart tagen nu:-)!! Fnisss!

    Ha det gott! H.

  3. Så artig at du også viser frem dine fem favoritter 🙂
    Minette har en egen plass i mitt blomsterhjerte, jeg vokste opp i en hage med en 10 meter lang minette hekk, og på bryllupsdagen min(som ble feiret i barndomshjemmet) var både bruden, brudgommen og bordene pyntet med denne skjønne rosen. Den blomstrer så vakkert at jeg kan tilgi at dens uvane med å gå i ball (knoppene rotner jo om de blir våte).

  4. Lekkert! Jeg er også veldig glad for at jeg endelig (med hjelp av Mona og Inger Karin) klarte å slå kloa i et eksemplar av Black Lace

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

