Uttryck som nog bara används i min familj – del 2

Jag fortsätter med några uttryck från min pappas sida.

Att nypa sig i vänster öra

När min pappa var liten och hade en överraskning för sin mamma, som hon råkade avslöja (typ för att han satt och slog in en present i köket och bad om hjälp med tejpen, skulle jag tro) så sade hon ”Men då nyper jag mig i vänster öra, så glömmer jag bort det!”. Och när min lilla pappa överräckte presenten så blev hans mamma sååå överraskad, för det hade hon aldrig kunnat aaaana! Det här har mina föräldrar fortsatt med när det gäller oss, till exempel om mamma hjälper en äldre släkting att köpa julklapp och behöver fråga om något blir bra, så kan hon säga ”Då måste du nypa dig i vänster öra så du glömmer bort det!”. Det kan också användas när man själv hintar om en lämplig present, typ ”Den här boken önskar jag mig i julklapp! Du kan köpa den nu så drar jag mig i vänster öra…”

Det här var gott du mamma

Min pappa växte upp på en stor bondgård där hans pappa var förvaltare, och där fanns en hel del roliga typer med sina egna fasta uttryck. Till exempel fanns det en arbetare som kallades för Store-Johan som, när han hade ätit upp, alltid sa ”Det här var gott du mamma!”. Det var alltså sin fru han kallade mamma, jag vet inte om det är typiskt för landet eller den generationen, men i alla fall. Min Farfar började citera Store-Johan och sa då ”Det här var gott du mamma, sa Store-Johan”, vilket pappa har fortsatt med. Sådana här uttryck har ju en tendens att bli längre och längre, när jag använder det blir det lätt ”Det här var gott du mamma, sa Store-Johan, som pappa brukar säga”…

Som ni märker är det rätt glest om inläggen nu, inte för att jag inte har något att skriva om, men det är så härligt att vara ute i det fina vädret… Jag är inte särskilt duktig på att läsa era bloggar just nu heller, sorry för det! Får ta igen det nån regnig dag…

Vi ses… Ha det bäst!

One response to “Uttryck som nog bara används i min familj – del 2

  1. Ja… vem vill läsa bloggar när det är så fint väder… hihi jag! men jag sitter alltid en stund med morgonkaffet och vaknar, framför datorn.
    HA en skön dag i solen, det ska jag ha… semester =)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

