La Corse mon amour

Korsika är strålande sol från klar himmel och knallblått hav. Korsika är sandstränder och klippor, höga berg och mycket grönt. Korsika är moules frites*, vildsvin och pizza. Korsika är rosévin, Orangina, chèvre-ost, oliver, figatellu**, fikonmarmelad. Korsika är kastanjeöl, kastanjekakor, kastanjesoppa, kastanjemarmelad, kastanjespäckat vildsvin, ja nästan kastanjekastanjer…

Lilla jag till höger i bild

Korsika är skruttiga tåg från god-knows-when och stora vräkiga lyxyachter från hela världen. Korsika är en fascination över korsikanskan och över korsikanernas lokalpatriotism. Korsika är maquisen – den typiska vegetationen på hela ön som består av örter, träd och buskar och som doftar på ett obeskrivligt sätt. Korsika är olivträd, mandelträd, smultronträd och ännu fler olivträd. Korsika är doften av lavendel, rosmarin, myrten och curryört. Korsika är avundsjuka över jättelika buskar av de örter jag försöker få att överleva i kruka hemma…

En enorm rosmarinbuske framför några fantastiska buskar av Nerium oleander.

Korsika är att bara ta det lugnt en vecka. Korsika är att kunna klättra i berg, dyka, vandra, åka linbana mellan bergstoppar, åka forsränning i skummande åar, men välja att sitta på en uteservering och äta glass varje dag. Korsika är dit jag längtar varje svensk höst.

Korsika är helt underbart. La Corse, mon amour.

* musslor med pommes frites

** traditionell korsikansk leverkorv (jättegod)

3 responses to “La Corse mon amour

  1. Ojoj, du skapar en riktigt bra bild av Korsika! Låter som om ön har allt man kan tänka sig. Bra där, gillar textens personliga röst i linen ”god-knows-when”.

    Eh nej, jag har inte tagit korten själv – hittar en del på flickr.com och då brukar jag länka till källan så att jag inte blir stämd för att ”sno” något:) Absolut, Alva är fint och Selma med – ett av mina favoritflicknamn!

    Kul att du kommer nån gång i nov-dec, jag planerar in det här. Då blir det för dig en verklighetens drömmars stad att skåda:)

    Kramar!

  2. Korsika låter ju bara helt underbart spännande!
    Hoppas du får resa dit en tur i höst med.
    Eva

  3. Korsika har mycket att bjuda på. Vi var där för några år sedan tidigt i maj och vandrade och cyklade en del.
    Gillar dina Garden Girl byxor!
    Ha det gott
    Birgitta

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

