Varma och svala färger

Som jag nämnde i förra inlägget gillar jag mest svala pastellfärger, som här nedan med mitt nyaste plantinköp; höstanemon Anemone tomentosa ‘Septemberglanz’. Den är halvfylld och passar bra ihop med den vita och rosa blomstertobaken Nicotiana alata.

Men jag har faktiskt en rätt maffig flerstammig solros som i sig själv går från gult till rött. I motljus förstår man verkligen varför den heter solros!

Någon som vet när det är lagom att skörda fröer från solros? Jag hade bara några få fröer av den här (som jag inte kan namnet på) och vill gärna så den även nästa vår!

4 responses to “Varma och svala färger

  1. Jag har också alltid gillat pasteller bäst men numera går även den varmare färgskalan hem hos mig. Jättefin solros! Fröna är väl inte klara än på ett tag skulle jag tro…men jag har inte stenkoll jag heller. 😉

    Ha en fin söndag i solen!
    Kram Karin

  2. Den är så fin din dubbla önskar jag hade en! .. Jag hittade min vita i ett land som jag rensade idag.. nästan som göms i snö du vet.. Haha. ha det gott..Moa

  3. Vilka gudomliga solrosor! Ser ju precis ut som höstens ståtliga sol:)

    Kul att du gillade den ”melankoliska” texten. Gillar starkt din fortsatta vinkel på den – exakt, det är inte alltid som den idylliska bilden stämmer överens med verkligheten:)

    Har tyvärr inte kommit så långt i boken, dubbelläser en annan samtidigt:) Men en klasskompis sa att den var riktigt bra, men så är just den även praktexemplet på begreppet ”magisk realism” som vi nu läser…

    Hoppas helgen varit dig nådig och grann.
    (Måndags)kramar 🙂

  4. Vad roligt det är att läsa och se bilder från olika trädgårdar. Solrosorna var enormt vackra. Jag har fortfarande många olika växter som är i full blom. Du kan se dem på min blogg i sidebaren. Men jag har mest att göra med mina tomater. Vilken skörd jag haft !! Kul att du hittade min blogg. Lycka till i min utlottning. // Eva

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

