Tomatmarodör

Igår när jag tittade till mina tomatplantor upptäckte jag till min förskräckelse att inte bara några få utan merparten av de, fortfarande gröna, tomaterna var gnagda på. Efter lite sökande hittade jag den skyldige… Han hade inte ens vett att se skamsen ut! Grrr… Om han nu var så hungrig kunde han väl ha ätit upp en hel tomat istället för att smaka på alla? Hans mamma trädgårdsflyet (tror jag det är) har inte uppfostrat honom så väl…

Här gällde det att rädda det som räddas kan, så jag plockade in resten av tomaterna (8 normalstora plus 12 minisar) och tänkte nu göra antingen chutney eller syltade gröna tomater. Någon som har ett bra recept?

5 responses to “Tomatmarodör

  1. varför inte en favorit i repris? Fried green tomatoes 🙂 kommer du ihåg när vi gjorde det för massa massa år sedan 🙂

  2. Brit-Marie G

    Igår gjorde Maria K och jag grön tomatröra – god till kött:
    ”Tomat- och lökröra”:
    Skär gröna tomater i klyftor/bitar och koka tilsammans med lika vikt av lök och socker, ca en timma. Koka utan lock mot slutet, så att röran blir simmig och inte för lös.
    Tillsätt lite ättikssyra, efter smak och häll upp i burkar. Håller sig jättebra!
    Lycka till! Hälsn. BM

  3. Dom där små krypen hitta även hem till mig *girr*
    F*n att man inte kan få ha sina saker ifred!!!

    Hur har det gått med din lök? Min har blommat =) men den blev inte så fin som det var på bilden… *ler*
    Jag ska vid tillfälle lägga upp den med bild, på min blogg.
    Jag säger till då…

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

