Bokmässa och simning

Igår var jag på Bokmässan här i Göteborg, eller Bok & Bibliotek som den officiellt heter men aldrig kallas för. Via jobbet hade vi fått biljetter till ett seminarium om ”L’art pour l’art” dvs konst för konstens egen skull. Panelen bestod av fd kulturministern Bengt Göransson (som jag har hört en annan gång och blivit mycket imponerad av), Emma Stenström, ek dr och gästprofessor på Konstfack, Anna Takanen, konstnärlig ledare vid Göteborgs Stadsteater och Horace Engdahl, presentation överflödig. De diskuterade om konsten är nyttig och om den ska behöva vara det, eller om den har ett existensberättigande ändå, för sin egen skull. Jätteintressant! Tyvärr var jag rätt trött, fredag eftermiddag som det var, så jag satt och nickade till lite…

Efteråt gick jag runt några timmar på mässan och insöp atmosfären, åt lite gratis-godis i montrarna, fick en gratistidning från Vagabond och en från Fokus, pratade släktforskning med en trevlig och lagom icke-påträngande herre från DIS (Föreningen för datorhjälp i släktforskningen)… Hann även med ett besök på andra våningen där det var Mat & Trädgårdsdel, min favorit! Hälsade förstås på i Örtasällskapets monter som var full med afrikanska växter (temat på mässan i år är Afrika) och kom hem med en bok jag velat ha ett bra tag; Gräs & Bambu av Marie & Björn Hansson.

Jag har sedan tidigare deras bok Perenner och den är helt fantastisk, ett riktigt standardverk! I båda böckerna får man massa inspiration och idéer till planteringar, samtidigt som böckerna kan användas som uppslagsböcker för att lära sig mer om en viss art. Jag har bara börjat läsa Gräs & Bambu än men det verkar lika bra som Perenner, så båda rekommenderas varmt!

Som avslutning på dagen gick jag till Valhallabadet och simmade 1000 m, det tog en halvtimme. Sedan satt jag en stund i bubbelpoolen, mmm härligt… Jag har alltid gillat att simma och på sistone har jag börjat igen, försöker gå en gång i veckan i alla fall. Det är skönt med 50-metersbassängen på Valhallabadet, en kilometer tar bara 30 minuter istället för 40 i 25-metersbassäng, och så kul är det ju inte att vända hela tiden! 😉 Snart ska jag nog börja simma lite längre åt gången också.

Väl hemma blev det fredagsmys framför Digiloo (haha, vi är såna pensionärer…) och Skavlan, kul att han är tillbaka! Kanske inte bästa programmet jag sett men det var kul att få se en lite annan sida av Mona Sahlin. Undrar om Christel Alsos som sjöng på slutet gör en Melody Gardot? Dvs blir jättepopulär i Sverige efter att ha varit med i Skavlan… 🙂

Hoppas ni får en härlig helg! Nu öser regnet ner här, hoppas det är fint i morgon när vi har städdag i området.

2 responses to “Bokmässa och simning

  1. En dag på bokmässan vore härligt och att botanisera bland alla böcker.. ja det skulle jag vilja göra men denna helgen är det inte läge för såna utflykter synd men så är det. Vad duktig du är som simmade så mycket.. ja jag har kommit av mig, men jag yogar i alla fall alltid något. Ha en fortsatt härlig helg..Kram/Moa

  2. Hihi… jag och syster satt och sjöng till digiloo i går kväll och vi är inte pensionärer – så du/vi kan fortsätta sjunga med gott samvete.

    Boken perenner är riktigt bra tycker jag – informativ och full av tips på växter.

    Simma är ju så skönt och nyttigt för ryggen – duktig av dig tycker jag 🙂 Jag skulle springa idag, först på morgonen men sköt sedan upp det till eftermiddagen (vi grejade ute istället) och nu regnar det så det bidde ingen tur idag…. fniss….. otur 🙂

    ha en skön kväll 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

