Gaah! Borde kanske sluta handla på Ica nära…

Idag har jag bakat bröd efter Mammas recept – grovt med linfrön och solroskärnor, mums! Dessutom bakade jag, för första gången nånsin tror jag, kanelbullar – det är ju Kanelbullens dag imorgon! 😀

Jag var i affären och handlade jäst för söta degar och standardmjölk i förmiddags, men vad ser jag när jag kommer hem och har börjat med bullarna? Jästen är bäst före 30 september! Och den köpte jag idag, 3 oktober! Så himla dåligt… Jästen luktade ok så jag använde den ändå, tror inte man blir sjuk av det med tanke på att bullarna ska in i ugnen, men jag blir så sur!! 😦 Halvvägs kom jag på att jag hade missat köpa kardemumma, så jag gick iväg till affären igen. Tog med mig jästen och kvittot och klagade hos killen i kassan, som höll med om att det var illa och gav mig mina 2 kr tillbaka – men som jag sade till honom, de måste skärpa sig och börja kolla bättre på varorna!

Inte första gången jag har råkat köpa gamla varor där – en gång upptäckte vi till och med att hamburgerbröden, som hade bäst före-datum först dagen senare, var mögliga! Uärk! Den gången fick vi inte ens en ursäkt, när jag kom tillbaka med bröden tre dagar senare (någon dag efter bäst före) så ifrågasatte tjejen varför jag inte hade kommit direkt, och vägrade ge mig pengarna tillbaka! Som att hon trodde att jag hade väntat med flit tills bäst före gick ut och bröden började mögla… 😮 😡 Hon hänvisade till sin chef men tror ni jag orkade spara på de äckliga mögelbröden och komma tillbaka igen två dagar senare? Svar nej…

Aaargh, jag blir så arg! Men varför fortsätter jag handla där då, undrar du kanske? Ja, det undrar jag också ibland… Men det ÄR ju smidigt med en affär på bara 5 minuters gångavstånd, istället för att ta bilen ner till centrum… Och jag brukar ju kolla noga på varorna, har bara missat det några gånger och naturligtvis är det just då de är gamla/dåliga… 😦

Dessutom är inte Ica Maxi mycket bättre – eller jo, de har fräsch frukt- och gröntavdelning och bukar ha bra varor, men det har hänt att vi köpt eller sett gamla varor där också… En gång såg jag tzakziki som gått ut en vecka tidigare! 😮 Och jag har råkat köpa sushi efter bäst före-datum (där jag inte såg det förrän jag ätit upp, gick tillbaka dagen efter och fick pengarna tillbaka) och en gång när vi köpte köttfärs så var den ofräsch efter tre dagar i vårt kylskåp, fast bäst före-datumet inte var passerat…

Hur vanligt är det egentligen att affärerna har gamla varor, tycker ni? Brukar ni råka ut för det? Jag har tänkt så många gånger att jag måste skriva ett brev till Icas ledning och påtala dessa fadäser, jag vill gärna tro att de bryr sig även om man undrar ibland när man läser om köttfärs som packas om och annat…

Nåja, nu ska jag äta några smörgåsar på egenbakat bröd och sen smaska i mig nybakad kanelbulle med ett glas kall mjölk… :mrgreen:

4 responses to “Gaah! Borde kanske sluta handla på Ica nära…

  1. Jag är med helt på vad du menar, att komma hem med gammal mat är inte kul… det händer ju alltid när man själv är stressad och har bråttom och inte har tid och kolla datumen! dom gångerna har man ju INTE tid att åka tillbaka heller! Nu brukar ju alla ICA affärer vara privatägda, om jag vare du skulle jag klaga hos ägaren på din ort, det ligger ju i hans intresse att veta att hans personal slarvar! Dom ska ju titta till sina varor varje dag och kolla datum.

    Vi baka oxå kanelbullar i går, en sats med kardemumma och en med vanilj/kanel SUPER GÅTT =) jag fick i mig 4 st trott att jag var mätt efter middan, hihi.

    Hoppas jag är ledig första helgen i nov, då du kommer upp, vore kul att träffas igen =)

  2. Kanelbulle med mjölk är finfina grejer det!

  3. Alltså den där butiken är ju helt otrolig, men även den i angered centrum var ju rätt kass – var ju med om både hamburgerbröden och tzatsikin!

    Eskil hälsar 🙂

    kram

  4. Pingback: Svar från Veolia « Timjan & Akleja

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

