Lycka som ger jobb som ger lycka…

Vad menar jag idag egentligen? Jo, det jag tänker på är ”förstås” blomsterlök! När jag öppnar paketet med alla lockande färgbilder och de fina lökarna känner jag en slags eufori. Sedan kommer stunden när de ska ner i jorden, då undrar jag ofta vad jag har gett mig in på – hur ska alla dessa små och stora lökar få plats? Och med lerjord i rabatten är det även ett stundtals tungt jobb att plantera blomsterlökar.

Men till våren när rabatten exploderar i färgprakt är alla möda glömd och det enda jag brukar önska är att jag hade satt ännu fler… :mrgreen:

Det här är några av de lökar jag satte idag:

En viss dragning åt vitt och pastellfärger kan anas, vilket bryts av med svarta tulpaner… Förra året satte jag en del lila tulpaner, ljusblå iris (Catherine Hopkin), kungsängsliljor (har jag visat tidigare på bloggen) och en del vita och rosa liljor. Jag satte även snödroppar som aldrig kom upp :(, gör ett nytt försök i år – testade att ”stöpa” lökarna, dvs lägga dem i ljummet vatten ett dygn innan plantering, hoppas det hjälper.

Ha en bra vecka!

5 responses to “Lycka som ger jobb som ger lycka…

  1. Elin Aronson

    Det blir säkert en väldigt fin rabatt till våren, om bilderna visar rätt!

  2. Det är ju som konst, att plantera de växter med diverse färger på paletten som man själv önskar, och på så vis få fram en organisk tavla.

    krams

  3. Snygga grejer! Var beställer du dina grejer ifrån, det är en djungel ute på nätet. 🙂

    Sv: Jag planterade hyacint, pärlhyacint, anemoner (balkanblommor) och snart ska vitlök ner i odlingsrabatterna! Vet inte om jag ska peta ner något mer, vill gärna med det är dyyyrt!

    • Jag brukar beställa lökar från odla.nu, de har jättebra priser och bra kvalitet! Är lite sugen på att beställa amaryllis från dem oxå, får se… 🙂

  4. Sv: Jag måste ha varit inne på fel ställe och snurrat där för jag kunde bara hitta en bytes/säljes sida samt en som själva odla hade men där var bara ett par saker. Får titta runt där lite bättre.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

