Så jäkla sant!

Underbaraclara skriver som vanligt så bra, så bra, så jag önskar jag hade skrivit det själv. Apropå våldtäktsvågen i Örebro och polisens uppmaning till kvinnor att stanna hemma skriver hon bland annat

Varför är det alltid kvinnors frihet som ska inskränkas? Varför kan polisen inte garantera vår säkerhet? På fotbollsmatcher där tusentals människor, i huvudsak män, samlas och det kan uppstå bråk och slagsmål säger man inte: vi kan inte garantera er säkerhet, stanna hemma och se matchen på tv istället. Nej, istället sätter man in 1500 poliser för att skydda dem. För att de ska kunna behålla sin rörelsefrihet.

Läs hela hennes inlägg här. Jag skulle kanske också ha reagerat som tjejerna i tv-nyheternas inslag som slutat gå ut efter kl 20, men Clara har ju rätt – varför uppmanas inte unga killar att stanna hemma? Eller att i alla fall lämna dyra kläder och mobil hemma, inte bli berusade, ta en taxi hem från krogen? För det har faktiskt anmälts 1200 överfall på unga män i Örebro det senaste året. Mot 42 överfallsvåldtäkter. Men, som Clara skriver, ”män behöver inte ta ansvaret för den brottslighet de utsätts för. Det ansvaret läggs bara på kvinnor.”

Det tål att tänkas på! Visst, polisen vill säkert bara kvinnornas bästa och ger råden av omsorg – man antar kanske att det är värre för den enskilda att bli våldtagen än att ”bara” bli nedslagen och rånad, och det kanske stämmer, men vad händer i förlängningen? Vad händer med den tjej som trotsar råden och blir utsatt? Blir det inte lite av skyll dig själv-mentalitet? Den risken tror jag är överhängande. Vad tror du?

För att få bukt med problemen tycker jag att vi måste få killar att sluta våldta, alternativt ha tillräckligt med folk ute på gator och torg för att avskräcka – inte begränsa tjejers rörelsefrihet.

Vad tycker du?

2 responses to “Så jäkla sant!

  1. Lite skyll dig sjalv blir det ju. Om man valjer att ga ensam under en bro mitt i natten sa blir man inte forvanad nar jarnroret traffar bakhuvudet. Men san skyll dig sjalv mentalitet kan man inte halla pa med i langden, for da blir det som min mormor sa: ”Om man aker till Thailand far man skylla sig sjalv om man dor i en tsunami”.

    Nej, da ar det kanske varre att 50% av alla valdsbrott i Sverige begas mot 1,5% av befolkningen. Och visst, man kan inte jamfora lidande, sa om en rik kvinna blir valdtagen ar det lika hemskt som om en fattig kvinna blir valdtagen, men det ska inte betyda att det ar mer ok for fattiga att bli utsatta for valdsbrott.

    Jag bryr mig inte om vilket kon man har, manniskor ar inte vandrande kon. Sa jag tycker det ar forjakligt att fattiga man utsatts for mycket mer valdsbrott an kvinnor overhuvudtaget, utan att detta syns i media. Bade kvinnor och man ar manniskor, och alla manniskor forstar begreppet rattvisa.

    Det ar forjakligt att det finns kvinnor som valdtas, precis som att det ar forjakligt att man valdtas/misshandlas/utnyttjas. Man behover inte gora det till en tavling i lidande for att se vem som har ratt, for att ingen har ratt. Vi behover inte dela upp samhallet i kvinnor, man, barn, gamla, handikappade, bantunegrer, rasister, blaogda, langhariga, dvargar, mentalt efterblivna, och sa vidare. Inte for att forsoka dela ut lidande proportionerligt iaf🙂

  2. Oj vilken bra debatt, så har jag aldrig sett på det hela. Får ta mig en liten funderare där…

    Sv: Tack för länken! Ska spana i den.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

