Månadsbilder november 2010

Nästa sista månadsbilderna för 2010. Jag lär nog fortsätta med månadsbilder även 2011, men kanske med ett delvis annat motiv – funderar på att följa en viss buske eller del av rabatt istället för hela trädgården. Jag får fundera lite på det i två månader… 🙂 Någon av er kanske hänger på och visar månadsbilder? Måste ju inte vara från trädgården; kan lika gärna vara himlen, ett träd i parken, en baby eller nåt helt annat.

På framsidan står fröställningarna kvar som mat till fåglarna – en del av dem har jag plockat och sått, och några har faktiskt redan börjat gro, som stockrosen. Praktiskt med höstsådd! Annars är det kärleksörten som står för fägringen. Blomman med de köttiga bladen (inte de som syns på bilden) har använts för att spå kärlek, därav namnet. Man plockar två stjälkar och hänger bredvid varandra; om stjälkarna vrider sig mot varandra kommer kärleken att bestå, vänder de sig från varandra är det värre ställt med förhållandet.

Klicka på bilderna för att se dem större.

På baksidan har alla lövfällande buskar och träd tappat sina blad vid det här laget; undra på, som det blåste häromveckan! Klematisens rufsiga fröställningar står dock kvar, som små kalufser. Och vår rhododendron har redan fått knoppar som ska övervintra och slå ut nästa vår.

 

Bloggen Vilt og vakkert har också månadsbilder!

5 responses to “Månadsbilder november 2010

  1. hihi, jag kanske ska ta månadsbilder på eskil då! han är en månad idag 🙂

  2. Fin tradition det där med månadsbilder så det är bra att du behåller den även om det är i ny tappning:)

    Absolut, kanske är det mer intressant att läsa om min badsession än Lundells. Men på sistone har man kunnat läsa om ”hennes man” i ett och annat inlägg vilket (för min del iaf) skapar intresse – man vill ju veta mer:) Men hon är ändå duktig på att skriva, annat kan man ju inte säga.

    Ha en fortsatt bra onsdag, krams!

  3. Jag har sett i så många bloggar nu att någon följer ett träd över hela året. Är lite sugen på att testa att göra det, mest bara för att se årstidernas växling!

  4. Heisann!

    Ja, du fortsatte med månedsbilder, du også, men vi mista kontakten!
    Jeg skifta månedsbilde i oktober. Da var året mitt omme.

    http://viltogvakkert.blogspot.com/2010/10/et-bilde-et-motiv-hver-maned-et-ar.html.

    Skal vi lenke på nytt?

  5. Jepp, lenker nå ;:OD)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

