Blommig fredag – drömmar

Veckans tema för blommig fredag är ”Drömmar” och jag har läst ett antal mycket inspirerande blogginlägg. Även jag har många drömmar, både stora och små. Vissa är möjliga att genomföra med mer eller mindre arbete – som en vit rabatt eller ett stenparti, andra är mer eller mindre omöjliga, åtminstone med min nuvarande trädgård och budget – som ett stort växthus eller orangeri… Men snart har jag ju ett trädgårdsförråd att vinterförvara känsliga växter i!

En annan dröm är en trädgårdsresa, till exempel till Cornwall eller Toscana – eller varför inte Kina eller Sydamerika, när vi ändå är inne på drömmar? Drömmen om varmare breddgrader för mig osökt in på något jag har varit inne på tidigare här på bloggen, nämligen drömmen om att odla lite känsligare växter som inte normalt trivs i kalla Sverige – som olivträd, citronträd, rosmarin och oleander. På semester i Frankrike, Spanien och Italien har jag förundrats över de storvuxna exemplar av dessa för mig exotiska växter, och lite avundsjuk jämfört med det jag själv har hemma… Se bara; är det konstigt att man längtar bort ibland..?

Bougainvilla på hus i norra Italien

Nerium oleander på Korsika

Apelsinträd i Barcelona

Rosmarin i Barcelona

Olivträd på Korsika

 

… och som en liten kontrast, mitt olivträd här hemma – som jag i och för sig är väldigt glad för, men det är ju inget jämfört med det ovan…

Fler drömmar om en blommig fredag hittar du hos Katarina!

PS Du missar väl inte min utlottning? Kolla längst upp till höger på bloggen och klicka på bilden! Öppen tom 23/11.

12 responses to “Blommig fredag – drömmar

  1. Ahh.. vilka bilder och jag förstår precis vad du menar.. drömmar drömmar.. och så har man sånt här klimat, och mitt ständiga gissel är ju vinterförvaring. Har ett uterum som är isolerat och har värme, som ett vinterrum men det blir för varmt för vi har alltid öppet ut dit dagtid och då fattar ju inte växterna att de ska vila.. pelargoner mår jättebra men sånt som citrus o oliv.. nja det får nog snart bli garaget för dem. Vi måste ha våra drömmar.. tror det är det som driver och till stor del det som får oss att må bra.. kram/moa

  2. Härligt med drömmar, både mer realistiska och sådana som alltid kommer att förbli just drömmar. Jag tror vi behöver drömma! Jag vill också komma till Cornwall och Toscana. Kul med trädgårdsförrådet. Jag funderar just nu vad jag ska göra med mitt citrusträd, har ingen bra lösning för det och jag vill ju gärna att det ska överleva vintern…

    Ha en riktigt skön helg och hoppas ni får det kul på söndag!
    Kram Karin

  3. Det kanske är tur att våra olivträd här hemma har den storlek de har.
    Härlig rosmarinmatta du fångat på bild. Känner doften!
    /Anette

  4. Härligt med sådana drömmar. Visst förundras man över hur stort allting blir på varmare breddgrader. När man jämför vilken storlek det blir här.
    Jättefina foton nu drömmer jag mig bort från snö och kyla.

    Ha en fin helg
    kram/Gunilla

  5. Visst är det lätt att drömma sig bort när man ser dina bilder. Önskar dig en fin helg/Gela

  6. Men så härligt att ha ett eget olivträd – även om det är litet.
    Ha en härlig kväll!

  7. Vilken underbar bild, den första med den svällande grönskan på huset. Älskar. Men så är ju dina olivträd fina de med – det handlar ju om vilken kontext växterna lever i. I detta fall är ditt olivträd exotiskt:)

    På tal om drömmar, som du skriver har man ju som sagt många – några mer eller mindre genomförbara beroende på fundamentala förutsättningar. En av mina många är att åka på yoga/retreat-resa till Indien… Och i ditt fall med trädgårdsintresset låter Sydamerika som en tämligen härlig dröm:)

    Ha en fortsatt trevlig helg-före-S-dopparehelgen!
    kramar

  8. Vilka underbara miljöbilder! Nej, det är INTE konstigt att man längtar bort ibland.! /Anja

  9. Har skördat 2 st stora citroner på mitt citronträd! Det står i uterummet året om. Inte uppvärmt och inte treglasfönster. Så jag gör en frigolit låda och ställer krukan i också virar jag kanalpapper om kronan. Har haft det i 3 år och det når nu nästan upp till taket! Det är importerat från Spanien och tåler ner till 4-. Hälsningar Christina

    • Oj, det låter helt fantastiskt! Mitt citronträd överlevde förra vintern i mina föräldrars garage, men det var lite för varmt så det tappade många blad. I år ska det få stå i några plusgrader i förrådet, så fort vi har fått isolerat taket så det inte blir kallras. Tills vidare står det invirat i en vinterfilt och verkar faktiskt ha klarat sig hittills, trots minusgrader.

      Kram Birgit

      • Christina

        Och det bästa av allt: Citronerna var underbart goda. Inte så sura som dom man köper! Kanske bara för att det var mina egna!!!

  10. Heisann!

    Dette er virkelig drømmer, eksotiske planter – og å oppleve dem der de i virkeligheten gror ;:OD)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

