Blommig fredag – Fyra årstider

Tack Katarina för att du ordnar Blommig fredag varje fredag! Det är alltid så kul att fundera på hur man ska tolka veckans tema och läsa på de andra bloggarna. Idag är temat De fyra årstiderna och jag grävde djupt i bloggens bildarkiv. Det hade ju varit enkelt att ta av mina månadsbilder, men dem sparar jag till mitt ”året-som-gick-collage” senare i månaden. Så håll till godo, min tolkning av fyra årstider i naturen och min trädgård;

De första groddarna inomhus startar våren.

En av sommarens favoriter - blommande blodfläder.

Älvdans över tjärnen nedanför vårt hus en tidig höstmorgon.

Isblommor bildade av en vattenläcka vid ett hus i vintras.

Visst kan man önska sig till våren en mörk och kall februaridag, men utan vinterns kyla skulle inte våren vara så ljuvlig, och evig sommar skulle till slut kännas tryckande och enformigt. Det är skiftningen mellan årstiderna som ger naturen och trädgården sin charm.

Fler bidrag till Blommig fredag hittar du som vanligt hos Katarina!

Today’s theme for Blooming Friday is The four seasons. Even if I often long for spring I’m glad we have four so distinct seasons in Sweden – they all have their own charm.

8 responses to “Blommig fredag – Fyra årstider

  1. Vilka läckra och oväntade bilder du visar i dagens tema! Jättekul!!!
    Ha det fint!

  2. Så härliga bilder! Du bevisar starkt varför det är värt att vänta ut den eviga vintern(!) Älskar alla bilder, allt från de första söta knopparna till den vackra blodflädern (å så vackert namn), vidare till den mystiska älvdansen och så de glasartade blommorna.

    Ja, veckans ord går att vinkla på olika sätt… Ganska inspirerande för en själv dessutom! Och som alltid; tack för dina fina kommentarer och självklart står fransk fika på schemat nästa gång du kommer upp:)

    Ha en skön helg och må ni hålla er varma å goa inomhus, 3.eAdventskramar!

  3. Vilka otroligt fina bilder du visar.
    Frösådderna till hör ju våren det är ju den spirande grönskans tider.

    Blodflädern har jag ochså en otroligt fin buske som jag inte trodde skulle klara den hårda vintern vi hade ifjol.
    Älvdansen är ju riktigt trolsk och de fina frusna blommorna.

    Ha en riktigt fin helg

    Gunilla

  4. Härliga bilder! Den där blodflädern måste jag titta närmare på! Undrar hur stor den kan bli – behöver rejäla tag i vår trädgård!
    Ha det gott!/Laila

  5. Å, de där små frösådderna är ju ett av de bästa vårtecknen! Fin tolkning av temat, och höstbliden kan man verkligen förlora sig i…
    Hej hej
    /Ann Marie

  6. Jättefina bilder du visar. En blodfläder satte jag sent höstas, ser fram emot att se den växa till sig. Din tjärn var ju alldeles underbar..och visst ser man dem…älvorna. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

  7. Kul att se din fina tolkning. Det är något visst med de första sådderna som börjar gro.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

  8. Och tack till dig för att du vill vara med!
    Frösådderna påminner mig om att det snart är dags…
    Önskar dig en skön söndag!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

