IRL

English summary below

Under Stockholmshelgen för två veckor sedan hann jag med inte mindre än två bloggträffar, IRL så att säga (snodde din fyndiga titel, hoppas det är ok Veronica! :)).

På söndagskvällen träffade jag två trädgårdsbloggare, Mia och Mari. Jag lärde känna båda via trädgårdsforumet odla.nu och vi har träffat några gånger på trädgårdsmässan i Stockholm som jag brukar åka på i mars-april (blir väl inget av det 2011 tyvärr, men det kommer ju fler år!).

Nu sågs vi hemma hos Mia, i det som jag via hennes fina blogg har lärt känna som Mias hem. (Kika in på hennes blogg så får du se själv!) Jättekul att se alla fina saker som hon har visat i sin blogg under tiden jag har följt den! Kände igen både det ena och det andra… 🙂 Tyvärr blev det ingen trädgårdsvisning eftersom det var både vintermörkt och en halvmeter snö, men vi lovade att återkomma nån gång när det var lite grönare ute. Dessutom var det förstås jättemysigt att få se hennes ursöte lille son på riktigt. Mycket trädgårds- och bebisprat blev det… 🙂

Vi hann även prata lite fotografering och jag fick en del bra tips på hur jag bättre kan använda min kompakta digitalkamera; t ex kan man genom att ha högre ISO-tal ta bättre bilder inomhus utan blixt, något jag sedan dess med framgång har testat. Tack för en mycket trevlig träff! Och tack för tacopaj, kladdkaka och lussekatt, det var hur gott som helst!

Mias söte lilleman. Kolla de gosiga kinderna! 😀

Fina presenten jag fick, tack Mari!

 

På måndagen träffade jag en annan bloggkompis för allra första gången. Jag hittade bloggen Libfina för ganska exakt ett år sedan av en slump, och ända sedan dess har vi följt varandras bloggar. Vi upptäcker fler och fler gemensamma nämnare hela tiden; lusten att skriva, kärleken till Frankrike och inte minst det franska språket, förtjusningen över scenkonst och ett visst mått av ordvrängeri… I våras visade det sig dessutom att vi båda gillar libanesisk mat, så när vi bestämde att vi skulle ses i Stockholm var målet givet; den libanesiska restaurangen Tabbouli. Veronica som har så att säga inside info berättade initierat om de olika rätterna, och en av mina favoriter blev genast persiljesalladen tabouleh eller tabbouli (jag tänker inte skriva er på näsan med att berätta varifrån restaurangen har tagit sitt namn).

Veronica på restaurang Tabbouli

Oj vad kul det var att träffa någon för första gången, som man på ett sätt redan känner, och upptäcka att hon var precis lika trevlig, eller ja, nästan ännu mer så, än jag hade föreställt mig! Samtalet flöt friktionsfritt och ämnena hoppade runt mellan bloggande (förstås), glädjen i men ibland även våndan av att skriva, bloggkommentarers vara eller inte vara, resor, språk – det visade sig att vi båda läste humanistiskt program med latin på gymnasiet – med mera, med mera.

När vi inte orkade äta mer tog vi några foton (”vi måste ju ha foton till bloggarna!”) och drog oss neråt stan. Vi kollade in NK:s julskyltning och var överens om att den var rätt fin men lite statisk, inte så mycket rörliga dockor som vi tyckte oss minnas från tidigare år. Sedan visade Veronica mig Kulturhuset som jag inte sett tidigare, och vi letade en bra stund för att hitta Pocketshop eftersom vi var lite sugna på deras Penguinmuggar med kända titlar. Dock var det ingen som föll oss direkt i smaken så vi gick därifrån mugglösa. Ett sista foto och så skildes våra vägar vid tunnelbanespärren, med varma kramar och lika varma löften om ett snart återseende, antingen här eller där.

When in Stockholm, I met with no less than three fellow bloggers. Two of them have garden blogs and the third is a dawning writer with whom I happen to share many interests. It was great fun to meet them and talk IRL, instead of only over the net!

6 responses to “IRL

  1. alltid trevligt att träffas

  2. Åh vad fint skrivet, tack tack. Du har alldeles rätt i allt, från topp till tå:) Mycket gemensamt och mer att utforska vid nästa irl-tillfälle! Självklart, mi titel es tu titel:) *Kramar*

  3. Ja, visst är det trevligt & roligt att få ett ansikte till bloggar man följer!
    Du frågade hur jag får mina bilder ”på sniskan”. Jag gör mina inlägg i Live Writer, och inte direkt i blogger, och där finns en knapp man trycker på så lägger sig bildern på sned med den lutning man själv bestämmer.
    En lugn & fin julvecka önskar Eva Linnea

  4. Hallojsan 🙂
    Visst är det roligt att träffas IRL, många bloggare har jag träffat IRL, efter att ha ”pratas vid” via bloggen och det är ju precis som om man känt varandra länge, när man träffas första gången 🙂
    Gänget som åker till Skåne varje år, är ju bara bloggare och jag minns första gången när vi åkte, då var vi tre st och inte kände vi varandra speciellt mycket men oj vad kul det blev!
    I fjol var vi åtta st…. 🙂 Dig har jag ju också lärt känna via Karin, alla är vi bloggare 🙂

    Ha en skön vecka, kram 🙂

  5. Gud vad skoj och vilken fin tröja Junior fick! Jag har varit på några bloggträffar och det är så himla skoj!
    ha nu en ritkigt trevlig jul om vi inte hörs innan…!

  6. Det var är jätte kul att träffas och så fint Mia hade gjort, God mat och ljus överallt det var så mysigt hemma hos Mia. Synd bara på all snö och mörker så vi inte kunde se trädgården, men det tar vi ju en annan gång. kramis Mari

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

