Blommig fredag – mönster

This weeks theme for Blooming Friday is patterns – and I think that tulips are at their most beautiful just before they fade…

Som många fler har konstaterat angående dagens tema i Blommig fredag så finns mönster överallt i naturen – frostiga grenar mot himlen, en mönstrad orkidé, ett bladverks ådring… Jag har valt att visa några vissnande tulpaner – vänta lite nu, vissnande tulpaner, tänker du, har hon blivit alldeles kollrig? Vissna blommor slänger man väl?

Jo, men jag tycker faktiskt att just tulpaner är så vackra när de precis har börjat vissna – det finns något vackert i själva förfallet, i sättet på vilket kronbladen vecklar ut sig och långsamt faller av. Som en ballerina, tyckte  Annika häromdagen.

Just det ja, mönster var det ju – men visst är kronbladen delikat mönstrade?

Vad tycker du? Fler bidrag till Blommig fredag hittar du hos Katarina.

13 responses to “Blommig fredag – mönster

  1. Mmm ja du vet vad jag tycker om vissna tulpaner
    Tack för länk.
    Kul när man kan inspireras.
    Ha det gott
    Annika

  2. Vilka härliga bilder du bjuder oss på! Tulpaner är vackra i alla stadier!
    Ha en fin helg! / Irene

  3. Nog finns det massor av fina mönster runt oss//Britt

  4. Jättefina representater för mönster!!!

  5. Having Tulips inside the house is the best way to observe them. Every change happens in slow motion.
    Have a good weekend!

  6. Vackert! Och dessutom fin observation du gör med tulpaner som håller på att vissna. Gillar även slokande stjälkar, som i sin helhet bildar ett fint stilleben.

    ha en fortsatt bra lördag!
    kramar

  7. Härliga mönsterbilder, tulpanerna är ju riktigt fina i alla stadier.

    Ha en fin helg
    Gunilla

  8. heisann!

    Tulipaner er vakre helt til the bitter end…
    heldigvis er mine bare i ferd med å få farve!
    Go’ hælj!

  9. Jag håller med, tulpaner i förfall är jättevackert ! Brukar låta bladen ligga kvar när de trillat av , de är fina då med. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

  10. Jag tycker tulpanerna är som vackrast precis när man köper dem (krispiga!!!) och när de håller på och vissnar och får en slags sidenkänsla. Ha en fin kväll så ses vi imorgon!

    Kram Karin

  11. Tulpaner är nog en av de snyggaste även i sitt slutskede.. eller hur.. ? Din fråga om de kommer igen.. jag har massa olika sorter och många kommer igen.. De jag köpt från Botanicus.. kommer nästan alla igen, både lilje o vanliga, men vildtulpanerna sprider sig bäst.. och kommer kärleksfullt o visar sig varje vår.. härligt, förutom att haren tog många toppar förra våren.. urk.. Finns så många fina sorter det värsta är att jag knappt kan gräva ner mer i mina land för jag stöter å lökar överallt.. *ler*.. så man får ta det varligt.

  12. Jag tycker om tulpanerna i alla stadier – som knopp, som blomma och i förfall. -Vackra bilder!
    Ha en skön söndag!

  13. När tulpanerna nästan blommat över och förfallet är nära är de nästan lika vackra som när de är nyinköpta.
    Fortsatt trevlig vecka
    Birgitta

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

