Första skrivuppgiften på kursen

Jag har precis börjat en kurs i kreativt skrivande, kvartsfart på distans. Får se hur det går att kombinera med mammaledighet, men första uppgiften skulle i alla fall lämnas in igår och det lyckades jag med – är rätt nöjd att ha orkat/hunnit med tanke på att det var mina två sista veckor på jobbet! Som tur var skulle man bara skriva 2500 tecken. Instruktionerna löd:

Skriv en text i jagform  där jagberättaren är din granne. Välj en riktig granne eller hitta på en! Texten ska innehålla minst en kyss eller ett brott (eller både och). Genom grannens ögon ska vi som läser få syn på dig.

Och här är min text:

”Första gången jag började ana något var i september. Morgnarna hade precis börjat bli krispiga och dimman låg som älvdans över tjärnen nedanför vårt villaområde. Jag beundrade som vanligt grannarnas rabatt på väg hem från jobbet; ända sedan i våras hade den blomstrat oavbrutet, det fanns helt uppenbart en tydlig tanke med växterna som var planterade där. De första vårlökarna letade sig upp bland ljusgröna perennblad som sedan dolde de vissnande tulpanerna. Under sommaren avlöste färgexplosionerna varandra och nu när hösten började göra sig påmind lyste rabatten i mättade höstfärger.

Jag stannade till, tände en cigarett och hejade på granntjejen i full färd med att plantera vårlökar – hur det nu kunde finnas plats för fler i rabatten, men det där kunde hon väl bättre än jag. Jag reagerade på hur bredbent hon satt och sättet hon rätade på ryggen då och då – jag kände igen det från mina egna graviditeter, från tiden när magen precis börjar kännas i vägen. Och var det inte något i hennes mans blick, när han ömt kysste henne på den jordiga kinden, som avslöjade en hemlighet?

Några månader senare stod jag ute på trappan och rökte dagens första cigarett när hon kom ut och hämtade tidningen. Vi hejade, sa något om den myckna snön som redan låg och jag försökte som vanligt få en skymt av hennes mage. Det var svårt att avgöra om den verkligen putade eller om det bara var tröjan som bylsade sig. Än tyckte jag att hennes kroppsspråk tydligt bekräftade mina misstankar, än tänkte jag att det bara var inbillning. Och inte kände vi varandra så väl att jag vågade fråga – tänk om hon bara hade lagt på sig lite? En gång i mitt liv har jag gjort misstaget att ge en bekant en välmenande klapp på magen och säga ”grattis, vad roligt!” Skammen när hon, själv lite skamsen men samtidigt sårad, sa att hon bara hade gått upp i vikt, kan jag fortfarande känna som en rysning i hela kroppen. Nej, då väntar jag hellre tills det är uppenbart innan jag frågar.

När jag stod där med morgonciggens falnande glöd kom jag att tänka på en sak till; medan jag själv alltid tog bilen till centrum brukade mina unga grannar ta en hurtig morgonpromenad, vilket spädde på mitt dåliga motionssamvete. Plötsligt började de dock samåka varje morgon och jag såg allt oftare hur de även kom hem tillsammans i bilen. Visst var det kallt och isigt, men inte värre än förra vintern, så varför plötsligt denna bekvämlighet? Nej, här är något på gång, min käre Watson, muttrade jag för mig själv, släckte cigaretten och gick in.”

Ska bli spännande att se vad jag får för respons från lärarna! På den första uppgiften är det ingen studentrespons, men på kommande uppgifter ska vi även lämna respons på varandras texter. Nu har vi en vecka på oss att lämna in utkast på nästa uppgift till de andra i gruppen, sedan har vi en vecka på oss att ge respons och så har man ytterligare en vecka på sig att skriva klart och lämna in till lärare.

7 responses to “Första skrivuppgiften på kursen

  1. Vad bra du skriver, att hitta orden som fyller ut texten och gör den intressant är jag såååå dålig på, hade önskat att jag kunde… men det hänger nog i hop med att jag sällan läser böcker, dom enda böcker jag läser är ju fakta-böcker om odling och växter =) Nu vet man oxå vad grannen tänker om dig *hihi*

  2. Tack för din hälsning! Vad duktig du är på att skriva , å vad spännande det låter med skrivkurs, lycka till med författarambitionerna !
    Lisa/Lisas trädgård

  3. Roligt! Och du skriver jättebra! Det påminner lite om skrivövningarna som jag gjort också – finns även en blogg som heter skrivpuff där man får en skrivövning per dag. Har gjort nån sådan men inte så seriöst… känner inte att tiden räcker till riktigt nu… man sprudlar av allt kreativt man vill göra men hinner tyvärr inte så långt på bebisens sovstunder…

  4. Är riktigt imponerad av ditt sätt att skriva! Har sagt det förr, men det här är ju en annan form av skrivande, än tex blogg – du har ett fint poetiskt språk och flyt i din text som tyder på lång erfarenhet av egen läsning samt god observationsförmåga och insikt. Du är riktigt bra! Vågat att dessutom lägga ut texten här på bloggen:) Läser hemskt gärna mer, förhoppningsvis så småningom från bokhandeln!

    Tack för dina kommentarer, du har som sagt haft fullt upp och ingen stress med att läsa ikapp. Du kommer ju iaf ha tid med att både ligga kvar i sängen ett litet längre tag och läsa en massa bloggar de kommande veckorna:) Har inte läst La French touch så mycket, men ska nu dyka in i den och smaka lite på den korsikanska miljön:) Och ojah, sminka sig måste man hinna möda sig med hur tidigt det än är på morgonen – Nike-konventet är ett slag i sig;)

    Kramar och grattis till nästa steg; skrivförverkligandet och ledigheten!

  5. Jag kan bara instämma med övriga – vad duktig på du är på att skriva! Fast det hade jag nog redan anat, även om den här texten skiljer sig från det du i vanliga fall lägger upp här. Jag tycker att du har lyckats med att spegla dig själv i texten, vilket ju var ett syfte med övningen. Hoppas du delar med dig av fler texter här!

    Hoppas ni hade det trevligt på pysslet idag. Ser fram emot att läsa eller höra om vad ni gjorde för något. Fler bilder är snart på väg till dig. Härligt med föräldraledighet – njut!

    Kram Karin

  6. Tack så mycket för alla fina kommentarer! Nu känner jag mig taggad inför nästa uppgift… 🙂

    Kram!

  7. Det var himla kul att läsa! När kommer fortsättningen? Man blir ju lite nyfiken 🙂 Hoppas du får bra omdömen för det är du värd. Du skriver mycket bra (men det anade jag redan).

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

