Blommig fredag – Vinter

English version below

Tvära kast nu – häromdagen var det ju rena vårvädret och jag ångrar att jag inte tog mig ut på en liten promenad (dvs vagga runt kvarteret vilket är ungefär vad jag orkar nu) för nu har snön vräkt ner i två dagar… Katarina med bloggen Roses and stuff har passande nog valt vinter som tema för dagens blommiga fredag och hoppas därmed sätta punkt för vintern. Jag håller med!

Denna bild symboliserar den gångna vintern för mig, eftersom den dels visar en av mina favoritväxter ormhasseln Corylus avellana ‘Contorta’ (inte att förväxla med trollhassel Hamamelis), dels vårt nya trädgårdsförråd som blev klart precis innan vintern kom i november förra året. Tanken var att vi skulle måla det och isolera taket för att kunna förvara olivträdet och citronträdet där, men tyvärr kom snön så snabbt att vi inte hann. Så till våren måste jag köpa nya medelhavsträd… Jag är ändå väldigt glad för förrådet, det kommer väl till pass!

Men jag kan inte låta bli att även visa två bilder från ”min” kära tjärn, tagna samma dag som bilderna i inlägget Blommig fredag – Övergiven. Det var en mulen dag så stämningen är nästan lite hotande i första bilden, men ändå vacker på nåt sätt.

Fler bidrag till Blommig fredag hittar du på Roses and stuff!

This weeks theme for Blooming Friday is winter – hoping this will put an end to it and bring us some much-hoped-for-spring! Our new garden shed was put up right before winter came, unfortunately we didn’t have time to isolate it before the snow so it hasn’t been home to my olive and lemon tree, as I had planned. However we’ll have good use of it in the seasons to come!

The small lake near our house is always beautiful, even when the sky is almost threatening. Visit Roses and stuff to see more winter pictures!

13 responses to “Blommig fredag – Vinter

  1. En vacker gråskiftande himmel på dina nedersta vinterbilder, ser både kusligt och vackert ut 🙂 Fick lite samma känsla i eftermiddags när solen bröt igenom och de vita snömolnen blev gråa på studs – lustigt väder idag – snömolnen är låga så det snöade och solen lyste på samma gång, lite april-väderkänsla 🙂

    Bra med bod! Vi har också en bod, är egentligen en vedbod men nu är det förvarit för trädgårdsmöbler och veden bor i den utbyggna delen. Jag framförde min önskan om utbyggnad av vår bod så att jag kunde få en pysselhörna inomhus men den iden köpte inte maken 😉

    Idag är jag ledig men yngsta dottern (20) är riktigt dålig, halsflussen har gett med sig men otäck feber så vi fick åka till läkaren och kolla henne, mer antibiotika och febernedsättande behövdes. Usch – hoppas det håller sig borta från mig.

    Ha en skön helg 🙂

  2. Snygga foton med tema vinter. /Tjingeling

  3. Härliga vinterbilder.
    Den på ormhasseln var så läcker.

    ha en fin helg
    Gunilla

  4. Härliga vinterbilder! Ormhasseln var vacker!
    Ha en fin helg!

  5. Gillar att se bilder på ‘din’ tjärn, den har små många olika ansikten och du fångar dem riktigt bra! Ja, den (o)väntade snön kom som alltid lite väl hastigt- exakt efter att jag skrivit klart inlägget om årstidernas mellanperiod, och då var det ju bara grått ute. Och nu bara vitt, lite ironiskt sådär. Men fint att det hjälpte dig om hoppet att det snart snart snart är vår!:)

    Ja, du har iaf gjort det så fint på din blogg, dels med bakgrundsfärgen och sen är växter överlag -jag tänker på den här bloggens huvudtema- något som får det att blomma till i ens egna själ:)

    Kraam

  6. Vilka fina vinterbilder. Kram Suss

  7. Underbara bilder. Ormhasseln är så fin tycker jag. Den finns visst röd också, måste ha ! Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

  8. Heisann!

    Vakre og stemningsfulle bilder av en kald vinter!

  9. Hihhii! Våra bilder av vintern skiljer sig inte nämnvärt åt! Det verkar se likadant ut över allt i hela landet! Dessa svalkande bilder får vi ta en titt på i augustihettan – typ;))!/Anja

  10. Helt underbara vinterbilder alla 3, den i mitten har ju nåt magiskt över sig!
    trevlig blogg!
    mia

  11. Åh men vad fina bilder Birgit! Underbara bilder från tjärnen och ormhasseln är verkligen en vacker buske även (eller kanske speciellt) på vintern. Kan förstå att du är nöjd med förrådet. Det ser verkligen fint ut och än bättre blir det ju med färg osv.

    Nu finns du och S på min blogg! 🙂 Ang bilden du frågade om så var den inte beskuren men jag hittade en liknande bild som du kan se inne hos mig. Ha det gott!

    kram Karin

  12. Vilka fina bilder du bjuder på! Hoppas våren kommer med bebisen – lycka till!!!

  13. Vackra vinterbilder.
    Vilket fint förråd. Där kommer du att få plats med massor av roliga saker och växter.
    Det har varit roligt att läsa om din växande mage. Lycka till nu!
    Ha det gott
    Birgitta

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

