Haiku Sushi Lounge – bästa sushin i stada!

Häromdagen var jag på ett (för mig) nytt sushiställe i Göteborg, Haiku Sushi Lounge. Jag hade hört att det skulle vara bra och väldigt autentiskt och när jag dessutom samma dag råkade läsa en recension i GP där de fick betyget 4 av 5 så var saken klar, jag drog med mitt lunchsällskap Anna dit. Haiku är det enda sushistället jag vet som serverar sushi från ett rullband i mitten av lokalen; det kändes ungefär som på tapasrestaurangen i Barcelona som jag skrev om i våras, där servitriserna gick runt med helt nygjorda tapas direkt från köket.

På Haiku kan man förstås även välja en meny, men grejen är ju på nåt sätt att beställa från rullbandet. Kockarna står i mitten och gör sushibitar, lägger dem två och två på en tallrik med ett platslock över och sätter ut på rullbandet. Sedan gäller det att vara först på den tallrik du vill ha… Flera gånger såg jag tallrikar tas från bandet innan de hann komma till min plats, och lika många gånger hörde jag besvikna suckar när jag snappade åt mig en tallrik som någon annan tydligen hade tänkt sig. Nedan ser ni en kavalkad av de bitar jag åt; förutom att det var väldigt gott var det dessutom en del bitar som jag inte ätit förut som strömming (inte på bild) och den näst sista tallriken med crabfishsträngar som ”sköt upp” ur en makirulle, och allt var ovanligt fint upplagt. Även sjögrässalladen var en riktig höjdare.

Min kompis åt en vegetarisk meny och tyckte den var god, men inte så speciell som jag upplevde fiskbitarna. Kanske är det svårare att variera en vegetarisk sushimeny.

image
image

image

image

image

Mätt och glad efter 8 bitar sushi och en sjögrässallad. Mums!

Haiku sushi var ett av de bästa sushiställen jag ätit på, jag ger det 5 timjan av 5! I’ll be back… :mrgreen:

Posted from WordPress for Android

5 responses to “Haiku Sushi Lounge – bästa sushin i stada!

  1. Njaaa… Jag är ingen älskare av fisk och skaldjur och sååå gott är inte ris. 😉 Fast vi ska testa en dag och göra egen. Men får du äta sushi nu? Det trodde inte jag att man fick.

    • Haha, ok, då är det ju inte så mycket kvar nej… Jo man får äta sushi om den är nygjord, nu för tiden. Tur för mig, älskar sushi och hade inte överlevt 8 månader utan! 🙂

  2. Verkar var nåt för mig det där. Har hört att det ska finnas ett sånt ställe här i stan också. Annars kan vi kanske ta en vända till Haiku när jag hälsar på.

    • Självklart, tänkte på dig när vi var där! 🙂 Längtar redan tillbaka, undrar om jag kan fejka en craving och få S att åka dit och handla åt mig… 😉

  3. Sushi är ju himlans gott, och det här såg dessutom fräscht ut! Något knepigt koncept kan tyckas om man nästan ‘bråkar’ om maten, men å andra sidan blir det en annan typ av kulinarisk upplevelse.

    krams!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

