Karaktärsporträtt genom miljöbeskrivning

Nu har det varit inlämning av andra uppgiften på min kurs i kreativt skrivande. Uppgiften löd

Ni ska nu skapa en karaktär och låta denna person komma till liv genom att beskriva den miljö som personen lever i eller verkar i. Ni kan genom jagpersonens ögon beskriva ett hem, en arbetsplats, en park, en skola, en skog o s v. Tänk på vad platsen berättar om karaktären. Huvudkaraktären, alltså den som är ”jag”, ska vara er totala motsats! Låt er inspireras av människor ni mött, människor ni tycker är spännande men obegripliga.

Jag hade lite svårt att komma igång men till slut gick det och blev så här:

Min stad

Stadens alla ljud kommer till mig redan i sömnen, väver sig in i mina drömmar, och när jag slår upp ögonen vet jag exakt var jag befinner mig. Jag ser mig runt i lägenheten och njuter av att kunna se allting från min plats i sängen. Var sak har sin plats, inga högar med papper som pockar på uppmärksamhet, inga växter som behöver vattnas eller skräpar ner med vissna blad. Väggarna lyser rena och vita mot mig utan några distraherande tavlor eller oregelbundna mönster. Jag går upp, låter kallt vatten riva min kropp tills jag är helt vaken och klär på mig dagens kläder. Tisdag är lika med gult, mumlar jag för mig själv. Gult som tegelväggen mitt emot mitt fönster, gult som taxibilen som kör runt hörnet.

Jag går ut på de välkända gatorna. Jag känner varje vrå av min stad, jag skulle kunna hitta med förbundna ögon. Varje dag går jag samma väg; nedför V-gatan, förbi raderna av caféer med barnvagnar utanför och småbarnsföräldrar inuti. Ibland leker jag med tanken att ta tag i en barnvagn och putta den nedför gatan, bara för att se vilken reaktion jag skulle få. Men det skulle rucka mina rutiner och därför låter jag bli. Ingenting får rucka mina rutiner, eller rubba mina cirklar, som Archimedes sa.

Bilarna susar förbi och jag insuper girigt bensindoften, låter den blandas i mitt blod. De stilrena, vackra stenfasaderna inger mig samma lugn nu som när jag först kom till staden och äntligen slapp landsbygdens oregelbundna kullar och det störande inslaget av träd, utspridda utan någon ordning. Jag minns med välbehag de snörräta plogfårorna på åkern men med lika stort obehag det oregelbundna och oförutsägbara fladdret av hönor på gården där jag växte upp. Minnet av hönorna ger mig rysningar och jag återgår raskt till mitt betraktande av husfasaderna. Jag känner varje del av fasaden, varje sten och skarv är mig lika välbekant som min egen byxficka.

Jag fortsätter över kanalbron, förbi kyrkan och grupperna av prostituerade som spanar efter bilar med kunder. Mig ser de inte åt, jag är inte intressant för dem, men jag noterar ändå deras närvaro. De finns alltid där, dag efter dag. Ibland byts någon av dem ut, nya kommer till. De liknar fåglar, inte min barndoms hönor men kanske sparvar, som burrar upp sig för att inte frysa och som visar upp sig för varandra och för de presumtiva kunderna. Ibland kommer polisen förbi, stannar och försöker prata med någon av sparvarna, men de skakar bara på huvudet och ser förbi polisbilen, bort mot någon undflyende kund. Jag står halvt skymd bakom en grå betongpelare och iakttar dem. Kunderna kanske är hökar, tänker jag och förvånas själv av denna tanke; jag brukar inte tänka så mycket på fåglar. Hökar är visserligen stiliga med sina vassa näbbar, inte så flaxande som hönor, men ändå fåglar. Fåglar är inget för mig.

Jag går raskt vidare på min promenad, kommer fram till mitt favorithus, det med gul puts. Jag drar med handen längs den skrovliga väggen och njuter av den svala strävheten mot huden. Hej hus, viskar jag.

…………………………………………………………………………………..

Den här gången fick vi först göra ett utkast och lämna respons på varandras texter, sedan arbeta om den och lämna in till lärarna. Jag fick bra och konstruktiv respons som både hjälpte mig att förbättra texten och stärkte mitt självförtroende eftersom de andra studenterna verkade gilla min text. Dessutom har jag hunnit få nyttig lärarrespons på första texten.

Hittills är jag jättenöjd med kursen, det är kul och lärorikt! Har börjat läsa i boken som vi ska diskutera nästa period, tänkte försöka vara ute i god tid med nästa uppgift eftersom jag ju lär få lite koncentrationssvårigheter någon gång den närmsta tiden… 😉

4 responses to “Karaktärsporträtt genom miljöbeskrivning

  1. Vad häftig text =) Du är ju ”skit bra” på att skriva!! Man ser verkligen hur det ser ut runt om kring… och kul att tolka texten ”bakom” hur du egentligen tycker. KRAM / Mari

  2. Gillar verkligen ditt sätt att skriva den här texten på. Målande och vackert utan att bli för fullproppat med liknelser och mastiga beskrivningar. Det verkar vara en bra kurs och extra kul är det så klart när man (du) får bra respons både från övriga studenter och lärare.

    Ha det fint! 🙂 Kram Karin

  3. Heisann!

    Det er malekveld nå— stakk bare litt fra for å sjekke hvordan det går med deg… er veldig spent! Lese får jeg gjøre senere ….. krysser fingrene ;:OD)

  4. Det är väldigt kul och intressant att få ta del av de uppgifter du gör på din kurs. Dessutom är det modigt av dig att lägga ut det på bloggen:) Som du bad om ger jag mig därför på en härlig gnutta respons:

    Jag gillar verkligen den här texten! Den känns lättgjord samtidigt som den säkert inte har varit enkel att skriva. Jag tycker att du har lyckats med att forma en karaktär genom att enbart beskriva miljön, utan att för den skulle dessutom överdriva din gestaltning för att personen ska lysa igenom. Likt din förra text ligger det ligger en naturlig ton och rytm i dina ord som i det här fallet ger utrymme åt karaktären istället för språket, vilket annars brukar vara en svår balans då det är lätt att låta sitt egna språk ‘skina’ igenom och ta bort fokus från karaktären. Men du har som sagt lyckats! Dock betyder det inte att ditt språk här för den skull är opersonligt, utan det finns många fina formuleringar som ger både distinkta men ändå subtila och dessutom vackra bilder av hurdan personen är: ”låter kallt vatten riva min kropp”, ”Jag känner varje del av fasaden, varje sten och skarv är mig lika välbekant som min egen byxficka.”

    På ett sätt lämnar jag texten med en klar bild om vad för slags person det är, samtidigt som det fortfarande ligger någonting dolt i texten, vilket gör att jag blir sugen på att läsa mer – vad har personen för bakgrund, vilka vänner umgås denne med? Vad äter personen till exempel till frukost, och framförallt; vad har personen för roll i själva berättelsen? Detta är ju alldeles strålande eftersom du har lyckats med poängen – att få din läsare att bli nyfiken på personen, och dessutom enbart via några få rader!

    Något som får mig att reflektera över textens små frågetecken, som för den skull inte betyder att det skulle vara något dåligt för texten, är hur det skulle vara att tex att utesluta, ”som Archimedes sa”? Jag förstår syftet samtidigt som det fick mig att stanna upp och tänka på honom istället för att hålla fokus på personen i texten och det fina flyt som din text innehar. Något annat som jag även reflekterade över är det sista stycket om fåglarna (som iof börjar med det näst sista stycket med hönorna) – jag tycker om att du har lagt in liknelsen med fåglar, vilket samtidigt gör att jag börjar att reflektera över fåglarnas betydelse för personen. Har personen kanske något förflutet med ‘fåglar’, eller ser personen prostitutionen som ‘smuts’ (”fåglar är inget för mig”)? ‘Fågelpartiet’ skapar på ett sätt mer nyfikenhet för vem personen är samtidigt som det ruckar lite på den personbild jag har börjat att få. Det vill säga att jag inte tycker att det stjälper texten, men kanske att man i så fall kan använda andra liknelser än fåglar (jag tycker iof om den liknelsen!) eller minska på ‘fågelfokuset’…

    Det är inte alls lätt att överhuvudtaget skapa en karaktär som på så få rader inger en bild av dess personlighet. Men du gör det ordentligt bra.

    Kramar!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

