Snödroppar i Trädgårdsföreningen

Yesterday I visited an exhibition about snowdrops in Gothenburg. The snowdrops were arranged both with other spring flowers like Christmas roses and with stone figures and rusty old garden tools. Very beautiful!

Vår vanliga snödroppe, fylld dito, snöklocka samt turkisk snödroppe.

I Trädgårdsföreningen i Göteborg pågår tom söndag en utställning av trädgårdsdesigner Hannu Sarenström som kallas Snödroppar – som du aldrig sett dem förut. Jag var där igår med en kompis och hennes sexmånaders bebis, som tyckte det var jättespännande med alla kvistar och löv som prasslade så roligt när man rörde dem… 🙂

Utställningen bestod av många sorters snödroppar och snöklockor arrangerade dels ihop med andra vårblommor, främst julrosor och vintergäck, dels med rostiga trädgårdsredskap och stenföremål, som var en snygg kontrast mot de skira blommorna.

Jag tror bestämt att jag måste ha ett hörn med julrosor och snödroppar i min trädgård… 😀 En bra början kan ju vara den stora fina julrosen jag fick av jobbarkompisarna när jag gick på mammaledighet, och snöklockorna som jag förstås köpte på Trädgårdsföreningen igår – jag satte snödroppar i höstas också men de kan ju vara lite kinkiga om lökarna är för torra, egentligen är det bästa att köpa dem ”in the green” som engelsmännen säger, och så plantera ut dem när de har blommat över.

8 responses to “Snödroppar i Trädgårdsföreningen

  1. Heisann! Har ingen snøklokker jeg heller, det bør absolutt gjøres noe med!
    Vet du om juleroser kan flyttes. Mine står sånn i skyggen. Ha go’ hælj ;:OD)

    Lenker månedsbildet nå!

  2. Oj, så bra koll har jag att jag inte visste att det fanns mer än en sorts snödroppe. Fast det är du väl inte förvånad över? 😉
    Så, ”bara” 3 dagar kvar tills den åttonde nu… Kan du inte kniiipa lite så att jag får rätt? 🙂

  3. Heisann!

    Ja, si det…. aner ikke hva den heter, men den er mer grønn i blomsten enn hvit. Så har jeg en dyp burgunder som ennå ikke har blomstra.
    Har prøvd en tilsvarende tatt med hjem fra Praha, men den klarte seg ikke.
    De to som lever, står sammen med peonene i deres bed bak tujaene ( derfor skygge) mot veien (til venstre i månedsbildet).
    Ha en koselig søndag ;:OD)

  4. Det ser verkligen härligt ut! Jag önskar att jag hade hunnit dit men får inte till det denna gång. Vilken tur att jag kan njuta av dina bilder istället. 🙂 Ha en bra söndag! Kramar

  5. Det blir ett stiligt hörn. Jag sparade mina julrosor från förra julen och dom klarade sommaren ute. Nu väntar jag spänt på om dom kommer tillbaka..

  6. Snödroppar – ett bekant namn med nya ansikten presenterade här:) Jag upphör då aldrig att förvånas över växternas vackra mångfald tack vare dina nyanser av dem på bloggen!

    Kul att du förstod och även uppskattade responsen:) Jag ser också din tanke med texten. Dialog låter spännande, gillar! Hoppas jag då kan bidra med någonting;)

    bisous bisous

  7. Vackra bilder och det är ljuvligt att gå på sådana utställningar.. men Birgit.. nu får du väl ta o säga till lilla bebben att det är dags att komma ut, solen lyser ju.. =)).. kram på dig, förstår att det är kämpigt men det kommer något väldigt fint ut av all denna väntan.. Monica

  8. Underbara bilder på underbara blommor! Tyvärr lyckas jag inte särskilt bra med snödroppar, har försökt flera gånger men de bara försvinner spårlöst, enstaka kanske blommar en gång… Gör säkert något dunderfel…
    Ha det gott!/Laila

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

