Påskpyssel – Första påskadvent

Igår var det första påskadvent, denna nya tradition som Ingrid uppfann förra året. Jag tycker det är en fantastisk idé att förlänga påskfirandet lite! Förra året gjorde jag en påskadventstake med äggformade ljus och i år gjorde jag en enkel version genom att sätta fyra olikfärgade blom-värmeljus i ljuskoppar.

Igår var det även påskpyssel med vår pysselgrupp. För att jag skulle kunna vara med hade vi det hemma hos mig och det gick faktiskt över förväntan – jag fick avbryta några gånger för att amma, men resten av tiden satt G inne med sin pappa och tittade på TV (dvs pappa tittade på TV, G tittade nog på pappa eller sov). Det var verkligen hur kul som helst att pyssla igen, även om jag älskar att gå hemma med lille G så var det väldigt kul att få göra något kreativt bara för MIN skull, och med andra vuxna! :mrgreen:

Jag dekorerade tre ägg som jag hade blåst ut, jag använde mig av servettbitar (decoupageteknik), band, halvpärlor och glitter. Jättekul och det blev riktigt fint tycker jag!

Nu blev jag sugen på att pyssla massor… Annat påskpyssel jag funderar på är att dekorera ett pappägg, sånt där man fick som liten ni vet, och fylla med godis eller blommor, och att göra ett fågelbo av björkris. På dagens barnvagnspromenad – för övrigt i strålande sol efter helgens gråväder – plockade jag lite björkris, hoppas jag hinner göra nåt med det i veckan. Morgondagens projekt är för övrigt att ta med G i bilen och åka till Plantagen för att inhandla lite vårblommor. Hoppas det blir av!

7 responses to “Påskpyssel – Första påskadvent

  1. Va kul att du kunde ta dig tid/få tid till sånt här! Mysig tradition, och dessutom känns påsken mer dämpad än jul (givetvis), vilket gör att det kanske inte blir samma hets kring varje påskadvent:) Känner också igen mig – så snart man har låtit kreativiteten leva ut en sväng vill man bara fortsätta med mer!

    Tack förresten för boktipset, lånar gärna, kanske i sommar?:) Ja, så är det ju med inspirationen, den faller sällan ner av egen kraft.

    Ha en fortsatt bra vårdag – här blommar solen för fullt.
    Krams

  2. Väldigt snygga ägg! Den där decoupagetekniken her jag inte hört talas om men det verkar vara något som mina pyssliga barnbarn skulle gilla!
    Ha det gott!/Laila

  3. Söta ägg du gjort. Här har jag kommit av mig när det gäller pyssel. Misstänker att det beror på allt pysslande under min tid som lärare.
    Hoppas du får en fin tur till Plantagen.
    Tack för din kommentar om artikeln.
    Ha det gott
    Birgitta

  4. Fina ägg! Vad gjorde du med det du blåste ut? Omelett till lunch kanske?
    Tänk på allergirisken och sätt inte björkriset i vatten. Onödigt att utsätta G för det redan nu. Och glöm inte risken för RSvirus! Åk inte till köpcenter med honom ännu! 6 månader sa en erfaren barnsjuksköterska på vår barnmottagning att man skulle vänta! Det kan verka länge, men än är han ”bara” 4 veckor stor! Ska bli kul att se honom igen snart! Kram K

  5. Vad vackert!!! Önskar att jag kunder göra sådana också. Visst är det härligt med barn!!! Ha en fin fin kväll/Gela

  6. oj nu blev jag pysselsugen 🙂 Decoupage är så roligt, fast på ägg har jag aldrig provat, det verkar kul ! Visst är det bra för själen att få göra något för sig själv, med kompisar. Ha en skön vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

  7. Pingback: Tisdagstema påskpyssel – fågelbo | Timjan & Akleja

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

